Trimmade, felaktiga och direkt trafikfarliga mopeder hamnade under polisens lupp. Idag genomfördes en stor mopedkontroll utanför Smedingeskolan.
– Tillsammans med trafiksektionen i Region Väst kontrollerar vi de mopeder som vi ser och hör har defekter. Vi kan göra en flygande inspektion och en MC-polis provkör mopederna och vi mäter hastigheten på dem, säger Daniel Figueras, gruppchef, polisen i Kungsbacka.
De elever som kom till skolan på mopeder som kunde misstänkas inte vara korrekta fick lämna över dem till polisen och gå till sina lektioner.
– Förhoppningsvis är vi klara med deras moped när eleverna senare har rast. Om något är fel ringer vi tillsammans till föräldrarna, det är dem som är ansvariga för fordonet.
En trimmad moped klassas som en motorcykel, ändå finns det en del föräldrar som släpper i väg sina tonåringar på dem ut i trafiken.
– Jag önskar att föräldrarna kontrollerade mopederna. Det räcker inte att bara att betala för en moped och ett mopedkort för att slippa köra till träningar, man måste hålla koll sen, säger Daniel Figueras.
Tidigare i veckan genomfördes även mopedkontroller utanför Kapareskolan i Onsala.
– Det är det säkraste sättet både för förarna och för oss. När de stannar utanför skolan kan vi genomföra kontrollen, säger Figueras.
Läs mer om mopedkontroller och A-traktorer i Norra Halland i morgon.
Hanhalsbon har skapat en föreläsning om vägen tillbaka
✔ Dissen mot rivalen ✔ Sommarbandyskolan ✔ Värvningen de missade
IVO har granskat händelsen
Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.