NYHETER 2022-01-16 KL. 10:00

MC-fabriken växer rejält - och ska växa mer

Av Henrik Laurén

Nya tider, nya tag. I dag är det en motorcykel från Kungsbacka som för de blågula färgerna vidare i tvåhjulsvärlden. RGNT, tillverkad i Anneberg, är varken crosscykel eller sporthoj utan kör i en tämligen ny klass - eldrivna motorcyklar.

MC-fabriken växer rejält - och ska växa mer
Jonathan Åström och Christian Cocozza, förman i fabriken, kontrollerar en RGNT klar för leverans till kund.

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter



Prestandan är det inga fel på, 0 - 100 km/h går på åtta sekunder. Bättre siffror är ändå att RGNT gått från tre till 30 anställda på ett år. Än intressantare är den planerade tillväxten - från förseriens 200 hojar till 1000 stycken år 2023 och 5000 - 6000 under 2024. Och 10 000 per år i början av 2030-talet. 2022 är ett uppstartår, lönsamhet ska man uppnå under 2024.

Lokalt företag

Under 2024 antas den tidigare snickerifabriken, numera Annebergs Motorcykelfabrik, nått sin maxvolym och en ny fabrik behövs. Var?
– Det finns gott om plats på åkrarna här omkring. Vi är ett lokalt företag, säger Jonathan Åström.
Han är grundare, delägare och VD i RGNT Motorcycles. En entreprenör med visioner. Vid 32 år är han inne på sitt andra större företagsprojekt.
– Vi var 60 personer involverade i systemutveckling. Jag var på arbetsresa i Peking och såg alla elmopeder, bensindrivna är inte tillåtna. Det gav en idé, utbudet av eldrivna moppar och motorcyklar var som en dålig meny - många rätter men inget man egentligen vill ha. Så jag började utveckla en eldriven motorcykel, prototypen blev klar på några månader i januari 2019.
– Sålde mitt första bolag och återinvesterade i nytt företag och anläggning för tillverkning av eldrivna motorcyklar. Vi är 40 ägare från småspararare till miljardärer. Visionen är att det skall vara hållbart och lokalt, säger Jonathan, MC-entusiast, uppvuxen i Kungsbacka, i dag bosatt i Göteborg.

För Europa

Av de cirka 600 unika delarna i en RGNT motorcykel kommer 80-90 procent från Europa, en stor fördel under den globala fraktkrisen. Elmotor och batteri kommer från Kina. Ramen görs i Jönköping, hjulen i Habo, sadlarna i Mölndal, tankkåpan i Ulricehamn och kretskorten i Kungsbacka.
–Utveckling, montering och utleverans sker i Anneberg. Våra anställda har nära till jobbet, viktigt för trivsel och motivation. Vi har skejtpool och gym, trivs man på jobbet och mår bra gör man ett bättre jobb, säger Jonathan.
Om 80-90 procent av delarna kommer från Europa så utgör Europa 80-90 procent av RGNT´s marknad, cirka 10 procent säljs i Sverige.
–Motorcykeln är ett primärt fortskaffningsmedel i Europa och vår första modell är en riktig pendlarhoj. I Europa får man köra den med bilkörkort medan man i Sverige måste ha körkort för lätt MC. Det är en tråkig inställning, lätt MC är sällan med om olyckor. De svenska reglerna hämmar MC-utvecklingen, säger Jonathan Åström.

Tung modell 2024

Dagens modeller, RGNT Classic och RGNT Scrambler, är typade som lätt motorcykel. Nästa modell lanseras 2024 som tung motorcykel.
Både Classic och Scrambler har en elmotor om 11 kW monterad i baknavet. Batteriet finns där motorn är i en konventionell motorcykel. Bensintanken ser ut som vanligt men hos RGNT innehåller den kretskort. Designmässigt har RGNT drag av brittiska 1950-talshojar och kunden kan välja mellan några färgkombinationer i ram och tank. Namnet RGNT uttalas "Regent" på engelska.
Accelerationen 0-100 km/h går på åtta sekunder, toppfarten är 125 km/h. Räckvidden är cirka 12 mil och batteriet laddas på cirka tre timmar.
RGNT är en nydanare på MC-marknaden med miljö och ekonomi som trumfkort.
– Priset är cirka 120 000 kr, beroende på eurokursen, men driftskostnaderna är en bråkdel. En bensindriven kostar runt 10 kronor per mil, RGNT cirka 1,50 kr per mil. Våra motorcyklar har inga utsläpp, ingen bensin eller olja. Man kan köra finklädd till ett möte eller i sportskor till träningen, säger Jonathan Åström.
Den som vill ha en RGNT till våren bör småningom göra beställningen, leveranstiden är fem, sex veckor.




TV-klipp och nyheter

Riktig bilglädje vid Rolfsån
2025-05-11 KL. 17:45
Premium

Riktig bilglädje vid Rolfsån

Tränaren om vinsten:
2025-05-11 KL. 19:04
Premium

Tränaren om vinsten: "Det behövde vi"

Lyckad premiär på City Rock
2025-05-11 KL. 15:00
Premium

Lyckad premiär på City Rock

Lärorikt om hemberedskap
NYHETER 2025-05-10 KL. 18:05
Premium

Lärorikt om hemberedskap

Krönika: Hurra för Europa!
KRÖNIKOR 2025-05-09 KL. 13:30
Premium

Krönika: Hurra för Europa!

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | FOTBOLL 2025-05-11 KL. 19:04
Tränaren om vinsten: "Det behövde vi"
Premium | NYHETER 2025-05-11 KL. 17:45
Riktig bilglädje vid Rolfsån
Premium | KULTUR & NÖJE 2025-05-11 KL. 15:00
Lyckad premiär på City Rock

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.