Med en bakgrund i idrottsvärlden såg Joakim Schelin behovet av smidiga digitala lösningar för medlemskort och rabatter. För knappt tio år sedan föddes idén till det som nu utvecklats till Cardskipper.
Sedan dess har företaget i Motala vuxit bra och servar nu många organisationer och föreningar.
– Företrädesvis är det i Sverige men vi jobbar hårt för att växa även utomlands, säger Joakim Schelin, vd och delägare i Cardskipper.
Han har alltid haft ett teknik- och dataintresse och länge arbetat som programutvecklare. Från början handlade det mycket om tävlingssystem för bland annat hockeyförbundet och det var i det sammanhanget han såg en efterfrågan på en digital ersättare för fysiska plastkort till medlemmar.
Han märkte också att olika partners till idrottsklubbar ville skicka ut erbjudande och rabatter och det började snurra i huvudet på honom hur man skulle kunna lösa detta digitalt.
Idéerna tog form och i dag står Cardskipper på tre ben där medlemshantering är det största. De andra två är digitala presentkort och digitala rabatthäften.
– Ett digitalt rabatthäfte har många fördelar, och det är roligt att Norra Halland nu börjar med detta, säger Joakim Schelin.
– Den stora styrkan är att man alltid har det med sig, och det är lätt för butikerna att lägga till nya erbjudanden.
Två förväntansfulla barn tog emot NH-tomten i Anneberg
23 sportprofiler tycker till i NH:s stora julenkät
"Då får vi fler som söker till den branschen"
Byggrätter i Kyvik skapar olika falanger
"Det finns en marknad här för deras affärer"
Drömmar har funnits, glidtacklingar har gjorts och måljublen har tynat ut. Den sista domarsignalen i årets seriespel är blåst så nu kan två stolpskott ta på sig ansvaret och säga var ribban ska ligga för årets prestation. Här kommer NH-sportens matiga betyg på fotbollsklubbarna del 2.