Bråtavikens hamn får bygga 20 sjöbodar vid strandkanten. Länsstyrelsen går emot kommunen som ansåg att sjöbodar skulle privatisera stranden.
Bråtavikens båtsällskap i Åsa vill bygga bodar där båtägare i hamnen kan förvara utrustning för båtlivet, exempelvis flytvästar, regnkläder, fiskeredskap. Öppna, mindre båtar saknar lämpliga förvaringsutrymmen, och idag måste man släpa utrustningen fram och tillbaka från sitt hus eller bil.
Bodarna är tänkta att byggas cirka fem meter från kajkanten och behöver dispens från strandskyddet. Men byggnadsnämnden sa nej. Politikerna menade att sjöbodarna riskerade att privatisera stranden mer, det vill säga att folk som inte har båtplats skulle känna sig uteslutna från stranden.
Föreningen överklagade till länsstyrelsen och pekade på allmänheten i dag har fri tillgång till bryggor, bänkar och boulebana. Intill finns också en badstrand för alla. Det finns gott om andra ställen att promenera.
Länsstyrelsen går på klubbens linje. Strandskydd gäller 300 meter, så hur man än gör behöver man dispens. Då är detta den lämpligaste platsen och bodarna kommer knappast att inskränka på allemansrätten.
Nu får byggnadsnämnden ta om ärendet.
Foto: Bråtavikens båtsällskap
Hanhalsbon har skapat en föreläsning om vägen tillbaka
✔ Dissen mot rivalen ✔ Sommarbandyskolan ✔ Värvningen de missade
IVO har granskat händelsen
✔ Kaptensskiftet ✔ Viktigaste nyförvärvet ✔ Den nya målvaktsduon
Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.