NYHETER 2021-08-26 KL. 18:00

Dramatiken bakom OS-silvret

När Fredrik Bergström hade klarat det sista hindret förstod han. Onsalaseglaren skulle lyckas med det största i sin karriär och bärga ett OS-silver.
Det här är historien om hur det gick till.

Dramatiken bakom OS-silvret
Fredrik Bergström med det åtråvärda OS-silvret.



SEGLING. Pandemin flyttade först fram de Olympiska spelen ett år. Sedan fortsatte coronan att skapa ovisshet för de aktiva. När Fredrik Bergström och Anton Dahlberg tidigt 2021 blickade mot sommaren höjdpunkt, och deras sista stora tävling tillsammans trodde de att de borde få åka till Japan senast i juni. Det skulle skapa tillräckligt med förberedelse på plats för att segla in en ny båt. Så deras nya båt skickades till OS-platsen.

– Vi hade bytt fabrikatör av båtar. Vi hade bara haft en båt av dem tidigare, så det fanns en osäkerhet om hur konsekventa de var i byggandet, säger Fredrik Bergström.

 

Båtfunderingar


Kort efter att den skeppats iväg stod det klart att de med största sannolikhet inte skulle kunna vara på plats förrän i juli på grund av pandemisituationen. Det skapade en osäkerhet.

– Att segla in en båt är som att gå in ett par nya skor. Det tar några dagar. Om man skulle få skoskav, vågar man fortsätta köra med dem då?

Problemet nu var att det var så få träningsdagar innan tävlingen skulle dra igång. Skulle det svenska guldhoppet våga satsa på en ny båt? Efter OS skulle deras klass försvinna. Det var nu eller aldrig för Bergström/Dahlberg som vann VM senast.

 

I OS 2016 hade det varit fullt av störningsmoment på plats. Bergström blev magsjuk, Dahlberg skadade foten och duon slutade sexa. Nu fattades ett radikalt beslut. De skickade sin inkörda båt med flygplan till Japan.

– Det var inte jättebilligt… Det var ett tufft beslut men vi ville inte att det skulle vara en kostnadsfråga utan att det skulle handla om det sportsliga. Vi visste att det var goda möjligheter att ta medalj.

Kostnaden täcktes – riktigt hur vet inte Fredrik Bergström.

 

Drömstart på OS


Personer runt omkring gav dem rådet. Ta den gamla båten, den är snabb, ni är trygga i den och den har vunnit VM. Fredrik Bergström och Anton Dahlberg trotsade råden och inledde träningsdagarna med den nya.

– Fartmässigt kändes den bra. Känslan var bra.

Det var den nya båten som skulle göra dem sällskap när mästerskapet avgjordes. I första racet vann svenskarna och fick en pangstart.

– Vi var supernöjda.

Känslan skulle vara en annan när de lämnade tävlingsplatsen. Den andra starten blev bara okej. Sedan tog de fel väg och när de sedan försökte korrigera misstaget ropade den italienska båten protest. Det lämnade duon med två val; antingen snurra två varv och försöka reparera skadan eller köra vidare och låta situationen dömas i efterhand. Det skulle innebära att de riskerade en diskning.

– Vi tänkte att det kan bli ett okej race där vi slutar mellan 8–10 om vi snurrade. Ett race som skulle gå att räkna.

De fastnade i trafiken – vanligtvis brukar de vara starka på att hitta luckor. Nu slutade de på en 15:e plats.

– Vi var tomma efteråt. Varför kunde vi inte göra det bättre?

Under regattan, som bestod av tio race och ett medaljrace, fick ett lopp räknas bort. Med en 15:e plats redan första dagen var den stora plumpen redan gjord. Nu var det kniven mot strupen omgående och läget skulle bli värre.

 

Ännu mer osäkerhet


I det fjärde loppet fick båten en gulflagg för otillåten framföring av båten. Problemet var att de inte lyckades få klarhet i vad de gjort för fel. En till gulflagg under tävlingen skulle leda till en automatisk sistaplats i loppet.

– Vad får vi och vad får vi inte göra? Man är extra orolig när konsekvenserna är enorma.

En diskning i ett race skulle vara som att kyssa hejdå till en OS-medalj.

 

Dag tre fortsatte knackigt och i sjätte racet blev de frånåkta i avslutningen och föll från plats sex till elva. Drömstarten från lopp ett var långt borta. Det positiva var att bakom australiensarna var det fortfarande jämnt. Nu väntade en dags ledighet. Fredrik Bergström och Anton Dahlberg var på det klara med en sak. Det viktigaste var att starta bättre samt att se till att de hade fria linjer att segla på.

 

Nu vände vinden. Etta i race sju och trea i race åtta.

– Det var ett styrkebesked. Det är lätt att man överanalyserar, tappar självförtroendet och gör för komplicerade justeringar. Vi visste hela tiden att vi kunde. Det handlar om att göra saker enkelt.

 

Skulle avgöras sent


Innan OS inleddes kände Fredrik Bergström att det var tre båtar med en högstakapacitet som var snäppet över övriga. De själva, australiensarna och spanjorerna. Australiensarna hade i stort sett punkterat tävlingen.

– Det var många båtar som låg tajt. Jag tänkte att det kommer att avgöras på mållinjen i medaljracet, säger Onsalaseglaren.

 

Under de senaste dagarna hade svenskarna haft marginaler för att undvika tjuvstart efter missen i race två. Nu var det dags att chansa lite mer.

– Vi spelade med större risk och vågade segla ut på kanterna, säger Fredrik Bergström.

Resultatet blev lyckat; en tredjeplats och en förstaplats. Nu var de tvåa inför det avslutande medaljloppet.

 

Tydligt att OS är störst


Ett OS är någonting helt annat än de andra mästerskapen, enligt Fredrik Bergström. Att bara gå på hamnplanen inspirerar.

– Det är häftigt att uppleva storheten i en olympiad. Man är en del av det men även en åskådare. Man känner att det är stort och att folk har kämpat för att nå dit. Det är så på riktigt, det är the shit.

 

En andraplats inför avslutningen. Onsalaseglaren visste att det skulle plinga ordentligt i telefonen inför avslutningsdagen så han stängde av alla sociala medier.

– Jag ville att det skulle vara en vanlig dag på kontoret även om det var ett medaljrace på OS. Jag ville inte få känsloduschen. Känslor är fantastiska men de är spökliga, de kan vara svåra att hantera.

 

Svaghet sista dagen


Det som låg dem i fatet var att deras styrka knappast är avslutningsdagen med färre båtar. Historiskt har de gått bort sig i medaljrace och på något vänster fastnat i en klunga. Det var den nionde klassen som avgjordes när 470-båtarna skickades iväg och Fredrik bergström hade noterat att det var ovanligt många båtar som tjuvstartade i medaljracen. Förklaringen var en lurig ström som tryckte båtarna över startlinjen. Det fick inte hända.

 

Fysisk avslutning


Bara minuter före starten kom beskedet att det var tillåten med fri pump, vilket tillåts när vindarna är starkare. För Bergström innebär det att han kommer att bli totalt fysiskt utmattad.

– Det är värst i underarmarna, säger Fredrik Bergström.

Tjuvstart undvek, men den var inte mer än okej. Efter att ha lyckat ta en bra position hade de ändå skaffat sig ett bra utgångsläge.

Efter en manöver som gjorde att de hamnade före spanjorerna var det definitivt silverläge.

– Då kommer tankarna. Hur hanterar man de känslorna? Tankarna måste få komma men det gäller att få dem att bara flyga rakt igenom.

Endast ett stort misstag skulle kunna stoppa dem.

– Vid sista slaget greppade jag för kung och fosterland för att inte trilla i och göra en sådan blunder.

 

"Vi gjorde vårt livs bästa medaljrace"


Fredrik Bergström höll sig kvar. De slutade tvåa i avslutningsracet bakom guldmedaljörerna från Australien.

– Vi gjorde vårt livs bästa medaljrace. Anton var grym och jag gjorde knappt ett misstag.

I båten över mållinjen förstod 31-åringen.

– Vi gjorde det. Vi visste att om australiensarna seglar bra måste vi också göra det hela regattan. Det var vårt fel att vi inte hade den chansen men vi vann ett silver. Vi åstadkom något som bara fanns i våra drömmar, säger Bergström och fortsätter:

– Det har varit tuffa dagar men man har orkat. Man har vaknat nästa morgon och slagit på energin och drivkraften. Att fortsätta göra jobbet gav det här resultatet. Det var en stolthet i det, en enorm stolthet.

 

Fredrik Bergström hade tidigare bevittnat när landslagsvännen Josefin Olsson fick ta emot sin silvermedalj. Nu hörde han sitt eget namn och han tog klivet upp på pallen.

– Att få hänga på varandra medaljen och kramas, att belöna sin lagkamrat med ett silver – det var det häftigaste, säger han.

Vad hände med båten ni flög till Japan?
– Den fick sin beskärda del av regn. Men nu fick den ta den billigaste vägen hem och fraktas med båt.

 

Läs fler sportnyheter här. 

 


img class="alignnone size-large wp-image-134121" src="https://norrahalland.se/wp-content/uploads/2021/08/CJ-Fredrik-Bergstro¨m-OS-silver-498x332.jpg" alt="" width="498" height="332" />

SENASTE TV-NYHETERNA

Hjälp - vi har blivit med höns!
JOBB & PENGAR 2022-05-27 KL. 09:00

Hjälp - vi har blivit med höns!

Kanske privatisering - men inte nu
KULTUR & NÖJE 2022-05-27 KL. 07:00

Kanske privatisering - men inte nu

Nya arbetssätt ska ge fler tillgång till Kulturskolan

Resor under pandemin blev till bok
KULTUR & NÖJE 2022-05-26 KL. 17:00

Resor under pandemin blev till bok

Åsabon Jan Hansson hittade nya favoritstäder

Fjärås vände underläge till seger
FOTBOLL 2022-05-26 KL. 14:17

Fjärås vände underläge till seger

Veteranrally lockade många
KULTUR & NÖJE 2022-05-26 KL. 11:20

Veteranrally lockade många

Framgångsrikt arbete mot barnfetma
NYHETER 2022-05-26 KL. 09:00

Framgångsrikt arbete mot barnfetma

Victor Palm satsar på film i Los Angeles
FAMILJ 2022-05-25 KL. 20:00

Victor Palm satsar på film i Los Angeles

”Mål behövs men resan är det viktiga”

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

NYHETER 2022-05-27 KL. 16:00
Lanbit i gång igen

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Fångar legendarer under promenad

Fångar legendarer under promenad

Det är ”raidhour” och utanför Villa Solbacka har ett 20-tal personer samlats. Ikväll finns chansen att fånga legendariska Pokémon. – Vissa Pokémon måste man vara flera för att fånga, tanken med det är att man ska samarbeta, säger Malin Börjesson som i stort sett dagligen spelar Pokémon GO.