En bilverkstad i Kungsbacka rekommenderas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) att ersätta en kund med drygt 19 000 kronor efter ett misslyckat däckbyte. Men den aktuella verkstaden anser sig inte ha gjort något fel.
Kvinnan uppgav att hon lämnade sin bil för däckbyte i november 2023 och betalade närmare 700 kronor för tjänsten. Men verkstaden, som tidigare bytt hennes däck, fick inte loss ett av hjulen och bad henne återkomma. Vid nästa besök visade det sig att flera muttrar gått av och verkstaden kunde fortfarande inte få loss hjulet. Först efter tio dagar hörde de av sig igen och meddelade att en bult i hjulets fäste gått av och att de letade reservdelar i Tyskland.
Enligt kvinnan insisterade hon på att endast originaldelar fick användas för att garantin skulle gälla, men företaget påstod att endast auktoriserade verkstäder kunde beställa dessa. Till slut körde de bilen till en sådan verkstad och väl där blev fälgen tvungen att kapas. Kostnaden för arbetet och inköp av nya delar landade totalt på närmare 19 400 kronor.
Företaget menar i sitt svar till nämnden att de inte gjort något fel och hänvisar i stället till fälgleverantören.
Men ARN bedömer att kvinnan har rätt – verkstaden har dragit muttrarna för hårt och orsakat skadorna. Företaget skulle även ha informerat om eventuella problem med fälgarna. Eftersom verkstaden inte har inkommit med någon motbevisning till kvinnans uppgifter, anser nämnden att företaget ska stå för kostnaden.
Det var inte enda presenten till Hanhalssupportrarna
Det fanns bara en sak i huvudet när Mikael och Sofia Schött klev innanför dörrarna. När de öppnas igen och de promenerar ut genom dem så ska de kliva ut ur den här mardrömmen allihopa tillsammans. De vaknade utan sin älskade Tristan. Det var tio år sedan – nu är de redo att berätta sin historia om hur man faktiskt tar sig vidare.