Det finns skenor för hjul i trappan upp till spår 3 och 4, men inte till mittplattformen. De som färdas med hjul riskerar därför att bli stående om hissen inte fungerar. Men åtgärder kan vara på gång. Foto: Caroline Holmgren
Tillgängligheten på Kungsbacka station är undermålig och det saknas flera viktiga redskap. Bland annat hänvisas resenärer till närliggande stationer om hissen är ur bruk.
Vid Kungsbacka tågstation riskerar en del resenärer att bli stående i gångtunneln om hissen till mittplattformen inte skulle fungera. Där finns nämligen både trappor och hiss upp till spår 1 och 2, men däremot saknas det skenor i trappan. Något som finns upp till spår 3 och 4 vid plattformen närmast stationshuset.
När Norra Halland kontaktar Trafikverket är det ingenting som de känner till.
– Varför det ser ut så vet jag inte. Hiss och trappor är standard och i vissa fall har vi förbättrat med skenor. Men de kräver en viss bredd på trappan, säger Carina Wiklund, stationsförvaltare på Trafikverket.
Det innebär att om hissen av någon anledning inte går att använda, så saknas det möjlighet att ta sig upp på perrongen för de som kommer med rullstol, barnvagn, cykel eller liknande. Istället får resenärerna ta sig till Hede station för att kliva av och på tåget.
Även om Carina Wiklund säger att hissen ska vara i funktion alla tider på dygnet, så går det inte alltid att lita på att så är fallet.
– Vi har avtal för att någon ska komma och laga den fort. Men om inte hissen fungerar borde man få hjälp av medmänniskor att ta sig upp, säger hon.
Då hissen renoverades under våren 2017 installerades en tillfällig hiss i trappan, men vid reparationsarbeten tidigare år har Trafikverket hänvisat resenärer till närliggande stationer där tillgängligheten är bättre. Läsare har också berättat om att hissen inte gått att åka i då den varit förorenad av avföring.
Resecentrum i Kungsbacka ingår i ett projekt där Trafikverket ser över tillgängligheten över hela stationen. Bland annat saknas några skyltar för synskadade som hänvisar till spåren.
– Hela plattformen är ett stort problem som vi jobbar med redan nu tillsammans med kommunen, säger Helena Thorman, tidigare stationsförvaltare vid Trafikverket.
Om det är ett stort flöde med människor så kan skenor utgöra en fara i trappan menar Carina Wiklund. Det är en faktor som Trafikverket alltid måste ta hänsyn till vid en installation.
– Vi får studera det. Men jag vet att de underlättar och finns det inget som hindrar så vi kan pröva att sätta in skenor även till mittplattformen, säger hon.
Inom tre veckor ska Trafikverket återkomma med en analys.
Hanhalsbon har skapat en föreläsning om vägen tillbaka
✔ Dissen mot rivalen ✔ Sommarbandyskolan ✔ Värvningen de missade
IVO har granskat händelsen
✔ Kaptensskiftet ✔ Viktigaste nyförvärvet ✔ Den nya målvaktsduon
Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.