Så ska han rädda MQ med nya konceptet Marqet
Ett helt nytt koncept ska rädda den förlusttyngda klädkedjan MQ. Bytet till nya namnet Marqet markerar starten för en nysatsning, som inte bara innebär samarbete med Myrorna, utan även får MQs aktie att stiga.
Med nya butikskonceptet Marqet ska Göteborgsbaserade MQs nye vd Ingvar Larsson få den förlusttyngda klädkedjan på rätt köl igen.
Först ut med lanseringen av det nya Marqetkonceptet är MQ i Göteborg och Malmö.
Exakt när MQ-skylten i Kungsmässan tas ned för att ersättas med en ny är än så länge okänt. Men senast om ett år ska klädkedjans samtliga 119 butiker ha bytt skepnad. Då ska även den helt nya e-handelssajten marqetstores.se ha lanserats.
Samarbetar med Myrorna
Nysatsningen innebär att MQ breddar sitt sortiment av kläder för människor i arbetslivet. I framtiden ska kunderna även kunna hitta andra arbetslivsrelaterade produkter, såsom väskor, i butikerna. Man ska även få möjlighet att sitta och arbeta på Marqet.
I konceptet ingår upplåtande av viss butiksyta åt externa aktörer. En av dem är välgörenhetsorganisationen Myrorna som säljer second-handkläder.
"Mer dynamiskt sortiment"
– Som konceptbutik kommer Marqet utöka sortimentet med fler typer av produkter och tjänster för människor i dagens flexibla arbetsliv. Vi skapar en arena med tillfälliga samarbeten, fler inspirerande kollektioner och ett ännu större fokus på trender. Att vi gör detta över hela Sverige gör Marqet unikt, säger Ingvar Larsson, ny VD för MQ i ett pressmeddelande som gick ut idag, 14 november.
– Kärnaffären är fortsatt mode för människor i arbetslivet, men fler produktkategorier ger oss ett mer dynamiskt sortiment och större möjligheter att skapa inspirerande kollektioner och samarbeten. På så sätt skapas nya värden åt våra kunder, fortsätter Larsson.
Förlusttyngt börsbolag
Börsnoterade MQ är en av många klädkedjor som vacklat under det allt hårdare trycket från e-handeln. Resultatet för räkenskapsåret 2018/2019 landade i en förlust på 43 miljoner kronor. Huvudorsaken var en försäljningsnedgång på 6,9 procent.
”Under mitt första år som vd på MQ har jag konstaterat att förändringsbehovet varit större än jag trodde. Utvecklingen av försäljning och lönsamhet i bolaget motsvarar inte förväntningarna vare sig på kvartalet eller på året”, förklarade Ingvar Larsson i bokslutet.
Förtjusning på börsen
Nu har bolagets ledning bestämt sig för att både gasa och bromsa sig ur uppförsbacken. Samtidigt som man storsatsar på Marquet, lägger man ned 14 Joy-butiker. En åtgärd som beräknas ge en besparing i 50-miljonersklassen.
Hur Marqet-konceptet mottas av kunderna återstår ännu att se. Börsen verkar dock redan stormförtjust i allt det nya. Enligt
dn.se hade MQs aktie stigit med drygt tolv procent vid 13.30-tiden idag.