Lockande erbjudanden hos företag – skillnader och risker
Idag finns det mängder av sätt för ett företag att locka till sig kunder, från diverse rabattkoder till cashbacks. Men att veta vad som skiljer dem åt, samt deras innebörd och eventuella risker är något man inte lika frekvent diskuterar. Därför har vi samlat några av de viktigaste punkterna kring såväl rabattkoder som cashbacks.
Foto: Unsplash
Rabattkod Rabattkoder, kuponger, kampanjkoder – ja, detta fenomen har många olika namn, men alla har de en gemensam funktion. Nämligen att ge köparen en rabatt när denne handlar. Vilken typ av rabatt det rör sig om beror på vad företaget valt att erbjuda och exempelvis vara lägre pris på specifika varor eller gratis frakt.
Faktum är att kuponger länge använts av företag för att locka till sig köpare, och förr i tiden var det inte ovanligt att hitta dessa i tidningar eller reklambladen som åkte ner i brevlådan lite då och då. Idag, däremot, har digitaliseringen lett till att företag ställt om och i stället skickar ut sina kuponger och rabattkoder via appar, mejl och sms. Men många gånger återfinns det också på företagens egna hemsidor eller på sajter som
Kupongerna.se.
Just dessa sajter samlar olika aktuella rabattkoder från företag runt om i landet så att köpare enkelt kan få en översikt över vad företagen har att erbjuda. En annan sådan sajt är exempelvis
Rabattkodsidan.se.
Finstilta reglerFörutom att företagen som utannonserar sina rabattkoder gör det för att locka kunder, gör de även detta för att bli mer konkurrenskraftiga inom sin bransch och på marknaden. Det gäller dock att som köpare läsa det finstilta då det vid vissa rabatter gäller specifika regler. Exempelvis kan man hos vissa företag få en kupong på några hundralappar, men kräver i gengäld att man som köpare först spenderar en viss fast summa.
CashbacksLikt som det finns många olika rabattkoder, finns även så kallade cashbacks. Och det är inte sällan som dessa två går hand i hand, men har en väldigt stor skillnad. Hos många företag kan det ibland finnas möjligheten att välja mellan att få en rabattkod eller cashback. Den största skillnaden är att rabatter är en direkt återbäring på köpet man gör. Cashbacks, däremot, ger en återbetalning längre fram i tiden.
Idag finns det otaligt många cashback-funktioner som har som mål att ge pengar tillbaka när man handlar. Det kan vara allt från specifika kreditkort, vanliga
bankkort med tilläggsfunktioner eller speciella appar där man registrerar sina köp. Dock kan det ta ett tag innan man samlat ihop tillräckligt mycket pengar att få tillbaka, så likt rabattkoderna, gäller det även här att läsa igenom de finstilta reglerna.
En annan faktor är att cashbacks på vissa kreditkort inte ger pengarna tillbaka i ren fysisk form, utan dras av på köparens kommande faktura. Det billigare priset kommer alltså eftersläpande jämfört med rabatter som dras direkt när köpet genomförs, vilket innebär att man redan vid köptillfället betalar ett lägre pris.
Risker kopplade till rabattkoder och cashbacksRiskerna kopplade till att använda sig utav de olika erbjudanden, är att man kan handla för mer än vad man egentligen tänkt sig. Det finns även en risk att man inte ser till det faktiska priset när det kommer till rabatter, och varor kan se billigare ut än vad de faktiskt är. Ett tips är att alltid se över vad andra företag erbjuder för att hitta det bästa priset och undvika att bli lurad.