Ständig kontroll ska hålla maten frisk
Av Kristian Alm
Automatiska kyllarm, ständigt kontrollschema, ett oberoende kontrollföretag och dessutom besök av kommunens livsmedelsinspektörer – att hålla maten färsk och fräsch är inget Ica Maxi gör på en höft.
Det är ett ständigt arbete att plocka bort skadad frukt.
ICA Maxi är med sina 220 anställda ett av kommunens största företag, och är en egen värld där allt måste samspela smidigt för att varorna ska finnas på plats i rätt ögonblick och i lagom mängd.
Fel bedömning kan göra att man plötsligt står med osåld mat som hotar att bli för gammal.
– Ibland kan man luras att tro att det är en bra butik som har en stor utförsäljningskyl med kort datum, eller säljer dåliga grönsaker för lägre peng. Vi tänker tvärtom, har vi hamnat där har vi gjort fel innan, säger Andrèas Mattsson, ställföreträdande handlare på Ica Maxi.
– Vi är topp fem i Sverige när det gäller lågt svinn, och jobbar för att beställa rätt mängd till rätt dag, då blir det ständigt nya varor om det rullar på i den bästa av alla världar.
Skär bortHelt lyckas man inte.
– Men då kan vi använda en del själva, en tomat som är lite stött, det skär vi bort och gör grönsakssallad, frukt kan bli smoothie i vår restaurang. Bröd kan bli skorpmjöl och en kanellängd blir sötskorpor.
Frukt och grönt med mindre skador kan bli smoothies i Ica Maxis förbutik.
Dessutom är Ica Maxi kopplade till Karma.
– Det är en app där du kan se eventuella varor som vi säljer billigt för att de håller på att gå ut. Du bokar i appen, betalar och sen hämtar här. Vänta ska vi se, titta, idag har vi till exempel en prinsesstårta, en räktårta, en budapestlängd och en baguette med kyckling.
Men hur ser man till att tusentals produkter håller sig fräscha?
– Vi har hjälp av ett egenkontrollprogram, en mängd olika kontrollpunkter ska göras varje dag, vecka, kvartal och år. Det kan till exempel poppa upp i mobilen att vi ska kolla temperaturen i en viss leverans, det händer flera gånger i veckan, eller att ta vattenprover, kanske en gång per halvår.
– Och alla kylar och frysar har sensorer som larmar dygnet runt om temperaturen blir för hög.
Händer det?– Extremt sällan, i så fall på dagtid om någon lastat för högt så att luften inte kan flöda.
– Sen har vi ett externt bolag som kommer hit och tar stickprover och gräver djupt i allt vi gör, det kan handla om ursprungsmärkning, spårbarhet, allt du kan tänka dig, berättar Andrèas Mattsson.
Blir gasÄven om kontrollen är hård händer det ett par gånger om året att kunder hör av sig och menar att de blivit dåliga av mat från Ica Maxi.
– Skulle det någon anmäla, till exempel att "jag köpte semlor av er igår, jag tror det det beror på dem", då tar vi tillbaka produkten, tar prover och skickar till ett labb vi samarbetar med. Vi tar det på största allvar.
Nå, om maten varken gått åt i restaurangen eller via Karma?– Då blir den gas. Vi skickar den till återvinning så kan den värma byggnader och annat.
Andrèas Mattsson är ställföreträdande handlare på Ica Maxi och har 220 medarbetare.