Fönsterföretaget som har öppet dygnet runt
Nischen är tydlig. De säljer bara fönster och dörrar.
– Vi kan det här, vi växte upp i en fönsterfabrik, säger bröderna Jan och Mats Andersson.
Specialistkunskaper, skräddarsydd hemsida och generösa öppettider har dragit kunder till fönsterföretaget som vuxit rekordsnabbt.
I två år har det nu huserat i lokalen på Varlaberg. Omsättningen har vuxit snabbt. 2018 låg den på sju miljoner, 2019 hade den vuxit till 20 miljoner.
– Folk från hela Sverige köper av oss, och det händer att kunder till och med från Stockholm kommer hit, säger Mats Andersson.
Glasdörrar populärt
Storsäljare hos Skandinaviska fönsterlösningar som företaget heter är, förutom alla typer av fönster, vik/skjutpartier i glas och ytterdörrar.
– Många som renoverar byter stora väggpartier till glasdörrar, det är väldigt trendigt, säger Jan Andersson.
En del av sortimentet finns att beskåda innanför entrén i en utställning. Planerna är att bygga ut den med 200 kvadratmeter och minska på lagerytan, eftersom intresset är stort bland kunderna.
Webbsidan är navet
Men även om utställningen är viktig är det webbsidan som är navet i verksamheten.
Mats och Jan är nöjda med den, och tycker att den är användarvänlig.
– Av tio besök gör nio affärer, säger de.
Bokningarna tas om hand löpande. När Mats och Jan kommer på morgonen ligger det oftast order och väntar eller offertförfrågningar. Och ja, i dessa corona-tider är det nästan fler förfrågningar än vanligt.
– Vi försöker svara på frågor även under helgerna, även om vi har ett liv vid sidan om också. Åtminstone försöker vi ha det.
– Men vi har drivit egen fönsterfabrik och har en hög arbetstakt, säger Mats.
Men de betonar att det är viktigt att vara nåbara, många vill ha råd.
– Vi är på det klara med det, alla kan inte specifika saker som fönster. Och det är viktigt att kunden får rätt saker.
– Och webbsidan heter ju Fönster24sju, det vill säga vi har service 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan, så då måste vi leva upp till det. Vi har öppen linje från klockan 8 till 21 alla dagar.
En anställd sköter webbsidan och även de sociala medierna som är viktiga kanaler för att nå ut. Dessutom har de båda fönsterexperterna en ekonom som har hand om bokföringen, men det är allt.
Växte upp i fönsterfabrik
Fönsterfabriken de växte upp i startades av deras föräldrar. Bröderna tog över men 2006 såldes rörelsen, och Jan och Mats startade en verksamhet i Göteborg liknande den de nu har på Varlaberg. Långa pendlingsresor i kombination med lokaler som inte var optimala gjorde att det letade efter en annan lösning och när fastigheten blev till salu i Kungsbacka slog de till.
– Den ligger bra nära E6:an, vi har vår egen ”hub” här.
De flesta fönster som säljs går dock direkt från fabriken till köparen.
På lagret i Varlaberg finns fönster som tillverkare av en eller annan anledning vill sälja. Det kan röra sig om felbeställningar eller udda partier och ibland har Jan och Mats därför direktförsäljning till fyndpris.