Gymnasier ökar samarbetet
Samarbetet mellan de kommunala gymnasierna ska stärkas genom gemensamma rektorer för flera program. Det har väckt oro hos en del, men gymnasiechef Amra Salihovic menar att det är ett naturligt steg i arbetet med att skapa ”Ett Kungsbacka”.
Nästan 2 900 elever går på Kungsbackas två stora kommunala gymnasier. De är populära och alla sociala faktorer talar för bra betyg. Men trots det når man inte riktigt upp till det förväntade resultatet, och det har bekymrat skolledning och politiker i flera år.
Att vända kurvan uppåt är ett av nya gymnasiechefen Amra Salihovic mål.
– Ja, det är ett tydligt uppdrag. Vi har två lärare som är lektorer (forskarutbildade) som lägger en del av sin arbetstid just nu på att undersöka orsaken till resultaten och se vad forskningen säger hur vi jobbar bäst. Tanken är att de ska stötta våra befintliga medarbetare.
Gemensam rektor
Ett annat uppdrag är att öka samverkan och styrning. Därför kommer från i höst flera av programmen som idag finns på båda gymnasierna att få en gemensam rektor.
– Visionen om ett Kungsbacka behöver få genomslag även på gymnasiet. På så sätt kan vi använda våra resurser bättre och öka måluppfyllelsen för våra elever.
Det här har skapat en del oro bland personalen, men Amra Salihovic menar att förändringarna inte är dramatiska.
– Det är inga samlokaliseringar, det finns inga förtäckta besparingskrav. Jag vet att det funnits kritik, men vi har försökt vara oerhört transparanta. Det har till exempel handlat om hur elevhälsan och specialpedagoger jobba och vem som ska vara deras chef. Men förändringen innebär inget för eleverna.
När man tillsätter en rektor för Natur som finns på båda skolorna, och samma med Teknik, skulle man ju kunna tänka sig att slå samman programmen på en skola. Men det avvisar Amra Salihovic.
– Vi är väldigt tydliga med att det inte är aktuellt. Det skulle inte heller vara billigare, för då hade vi tvingats bygga fler specialsalar på en skola.
Även om det finns en bredd på båda skolorna, har Elof Lindälv en tyngdpunkt mot det praktiska och Aranäs det teoretiska.
Det får en del effekter som man kan fundera över. Till exempel genus.
På Aranäs är det en klar övervikt för tjejer (784 mot 699), medan det på Elof Lindälv är dubbelt så många killar (932 mot 489). Söktrycket till de teoretiska programmen på Elof Lindälv är lägre.
Inte flytta program
Men inte heller är ett tillräckligt skäl att flytta program, slår Amra Salihovic fast.
– Nej, inte i nuläget. Vi vill ha ett brett utbud, och det finns olika typer av elever som trivs i olika miljöer. På Elof Lindälv har vi många oerhört bra yrkesprogram med pedagogiska ideer som uppmärksammats nationellt. Det kan man dra nytta av på Aranäs, vi ska lära av varandra och sprida det som fungerar. En gemensam rektor ger helikopterperspektiv.
Jämställdheten får man jobba med på andra sätt.
– Det är en komplex fråga där flera aktörer behöver arbeta aktivt för att göra olika utbildningar/branscher mer tillgängliga för alla. Vi arbetar med jämställdhet främst genom undervisningen, men också i våra programråd tillsammans med respektive bransch.
– Vi väljer också aktivt tjejer respektive killar som förebilder i vår marknadsföring av program som traditionellt sett haft hög andel av det ena könet. Ett program där vi har lyckats väldigt bra är Fordons -och transportprogrammet. I åk 3 har vi tex 40 procent tjejer, vilket är en förebild i landet.
Även om det inte finns besparingskrav, ser den nya gymnasiechefen ett behov av att förbereda sig för en tuffare framtid. Där kan en gemensam styrning underlätta.
– Hela Sverige står inför en välfärdsutmaning där färre ska försörja fler. Det kan på sikt både handla om mindre resurser och svårigheter att hitta lärare. Kungsbacka är en resursstark kommun och vi har inte fått några signaler om minskade resurser från politikerna, men vi ska inte vaggas in i tron att det alltid kommer att vara så.