Gleitmo nöjd med statens stöd
När corona stängde bilindustrin blev det även stopp för underleverantörerna. Gleitmo i Kungsbacka tvingades korttidspermittera hela personalen.
– Det har fungerat väldigt bra, smidigt och enkelt, säger vd Jonas Lindhe.
Jonas Lindhe, vd på Gleitmo.
Gleitmo säljer smörjmedel och avancerade limprodukter och håller till på Varlabergs industriområde. Man ser sig som en brygga mellan kunden och producenterna, och tar fram rätt produkt för rätt område. Saknas produkten har Gleitmot ett eget labb där man testa och experimentera sig fram till en lösning.
Känsligt
Det går bra med en omsättning som närmar sig 70 miljoner och 12 anställda. Men det finns ett problem: bilindustrin står för en stor del av omsättningen, och det gör företaget känsligt för kriser.
– Volvo cars står för 15 miljoner, men vi levererar även till Volvo lastvagnar och Scania, så när de stängde på grund av corona slog det hårt, berättar Jonas Lindhe.
–Vi började direkt med att kapa kostnader och få koll på strukturen. När beskedet om korttidspermitteringar kom, var tanken att dra ner mest på säljarna. Men eftersom vi inte har kollektivavtal fick vi inte göra den uppdelningen.
I stället var man tvungen att komma överens med personalen om hur korttidspermitteringen skulle se ut.
– Vi har ett grymt bra team, så alla gick med på att permitteras till 60 procent från tisdagen efter påsk.
Det innebär att personalen får behålla 94 procent av lönen, arbetsgivaren betalar 64 procent och mellanskillnaden står staten för.
– Alla är lediga en dag i veckan, och jobbar sex timmar om dagen resten av veckan. Onsdagen är alla här för att behålla teamkänslan.
Mycket nöjd
Jonas Lindhe är mycket nöjd med hur stödet fungerat.
– Det var smidigt med korttidspermitteringen. Vi sökte och en vecka senare hade vi pengarna. Det var så enkelt att jag snarare är orolig för att det kan missbrukas. Sänkt arbetsgivaravgift är också ett bra stöd.
Trots stängda gränser har det funkat rätt bra att få tag på varor, och eftersom det är mycket specialprodukter har man ändå ett stort lager. Problemet är bara att ingen köper längre.
– Vi ligger på 50-60 procent av den normala omsättningen. Nu har visserligen Volvo öppnat igen, men första beställningen låg på 25 procent av vad den brukade göra före corona.
Även om det är tufft, är inte Jonas Lindhe orolig för den närmsta framtiden.
– Vi klarar oss ett halvår utan så mycket att göra, och vi är ett privatägt företag som verkligen inte vill bli av med personal. Men skulle det hålla i sig fram till hösten är jag mer orolig.
Läs också: Kungsbacka klarar krisen bäst