Från katastrof till sociala medier
Coronapandemin blev till en början förödande för Röda Korsets butik i Kungsbacka. 1 000 volontärtimmar gick ner till 100 och majoriteten av besökarna försvann. Men med ökad närvaro i sociala medier kom vändningen.
Anna-Leena Kuronen, verksamhetschef Röda Korsets second hand-butik i Kungsbacka.
Röda Korsets butik i Kungsbacka är till stor del beroende av sina volontärer som tar emot varor, sorterar, prismärker och placerar ut i butik. Butiken ska skötas och kundernas ta emot.
När Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att personer äldre än 70 år ska hålla sig hemma, slog det hårt.
– För oss blev det en katastrof. Jag har 1 000 volontärtimmar i månaden och det blev hastigt och lustigt ungefär 100 i månaden, det fick konsekvenser. Det blev helt fullt vid gåvoinlämningen, alla mellanlager fulla och inte en chans att hinna rensa och ta hand om allt, säger Anna-Leena Kuronen, verksamhetschef.
Inflödet fortsatte
Pandemin gjorde däremot inte att inflödet till butiken minskade, tvärt om har fler haft tid att rensa ut hemma och lämna för försäljning. Cirka 50 procent av det som kommer in är säljbart, en del kastas, annat förädlas.
– Men det fanns ingen som kunde sortera, prismärka eller dela ut i butik, säger Kuronen.
Mars var en katastrofal månad enligt Anna-Leena, som då vände sig till sociala medier. På Instagram och Facebook eftersökte hon volontärer och visade upp utvalda varor från butiken.
– Vi nådde en kundkrets som inte varit så stark hos oss tidigare, eftersom framförallt yngre använder sociala medier. Vi fick 20 nya volontärer! Personal från bland annat Astra och Volvo är hos oss under sin permitteringstid. Eftersom de är yngre så jobbar de också snabbare, säger Anna-Leena Kuronen.
Volontärarbetar hemifrån
Många av de äldre volontärerna hjälper fortfarande till i stor skala, men hemifrån. De syr necessärer, stickar och en man tar hand om el-artiklar.
– Vi åker hem med el-artiklar till honom, så testar han allt och lämnar tillbaka det som är säljbart. Man måste veta vad man gör och han har jobbat med el. Andra hjälper till med att sprida ordet om att komma hit och handla eller att vi behöver volontärer.
Ingen tid att rensa
Butiken är fullare än vanligt eftersom det inte finns så mycket tid att rensa ut. Men från att ha varit nere på en tredjedel av intäkterna har de nu tagit sig upp till två tredjedelar. En vanlig butiksdag brukar de ha 500 kunder, medan det nu ligger runt 200-300 stycken.
– Som konsekvens av corona har vi fått glesa ut butiken. Vi har tagit bort caféytan så att folk inte sätter sig nära och fikar och istället har vi klädställningar där. Så vi har mer luft i butiken. Jag står i kassan varje säljdag men går också runt i butiken och påminner om att man ska hålla avstånd.
Visar upp porslin och kläder
I sociala medier hjälper volontärerna också till med att visa upp vad som finns i butiken, genom små modevisningar.
– En kollega som lagar fin mat tar med sig porslin hem, lägger upp maten och fotograferar den. Nästan allt vi lägger ut på nätet blir sålt nästa dag. Många frågar efter porslinet de sett på bild, säger Anna-Leena.
Hon säger att en ökad medvetenhet och vilja att handla begagnat blir allt tydligare. Speciellt i den yngre kundgruppen som fått en skjuts av sociala medier, vill man också prata om varorna man köper och vad man ska använda dem till. De vill också veta mer om vad vi har, till exempel våra textilier.
Personlig ton
– Vi jobbar mycket med den personliga tonen och de som lämnar in saker handlar ofta liknande saker. Där har det inte skett någon förändring med coronapandemin, även om vi saknar våra äldre kunder som var köpstarka och ofta handlar presenter till sina barn och barnbarn här, säger Anna-Leena Kuronen.
Riktigt som vanligt är det ändå inte när de äldre saknas och volontärer får jobba hemifrån. Från att ha öppet tre dagar i veckan har de minskat till två. Det gäller även gåvoinlämningen på fredagarna.
– Vi är alla beroende av hjälp i dessa oroliga tider, säger Anna-Leena Kuronen.
Mer läsning:
Coronaläget i Halland
Värdebevis eller pengar när resan ställs in
Fler p-platser utreds i Inlag