Femteklassare löste företagsproblem
Lime doftar godast! Det blev resultatet när femteklassarna i 5A frågade runt 500 personer i Frillesås om favoritdoften på schampo. Undersökningen var projekt i Ung företagsamhet.
Klass 5 A på Frillesåsskolan löste frågan om vilken schampodoft som är mest populär. Svaret blev – lime!
På tisdagen var det fullt ös på Fyren när nästan 150 femteklassare skulle presentera sina resultat i projektet It´s my future.
Det handlar om entreprenörskap i skolan, och femteklassarna har fått jobba ihop med lokala företag. Det har inneburit ett studiebesök, och sen har eleverna jobbat med ett uppdrag de fått från företaget.
Bästa doften?
Frillesås 5A parades ihop med Maria Åkerberg, och uppdraget var att ta reda på vilken doft på schampo som folk tyckte bäst om. Och det var inget uppdrag som fuskades bort, precis.
– Vi har frågat 500 personer, både elever och folk på stan, berättar Emma Johansson och Isabella Samuelsson, två av eleverna i klassen.
Lite läskigt kändes det i början, men de vande sig vid att våga fråga efter ett tag. De tillfrågade fick dofta på ett antal schampoflaskor och sen välja vilken de gillade bäst.
– Lime vann överlägset. Och det tyckte vi var bra, för vi gillade också den bäst!
Samverkansprojekt
På Fyren finns nu en liten utställning med projekten från femteklassarna på Kullaviksskolan och Frillesåsskolan.
It´s my future är ett samverkansprojekt som drivs av Ung företagsamhet i Halland tillsammans med Kungsbacka kommun.
Projektet riktar sig till årskurs 5, och målet är att få in mer entreprenörskap i skolan samt lära sig mer om FN:s globala mål.