Den söta elbilen
En bil som drar blickarna till sig. Det är Honda e. Med distinkt exteriör och innovativ teknik på insidan är Honda e en bil som tar sin plats i strålkastarljuset.
Honda e har ett utseende som sticker ut och är en stadsbil som går helt på el.
Söt, gullig, cool är ord som kommer upp när man tittar på Honda e. Utseendet har nog de flesta synpunkter på, antingen gillar man det eller gillar man det inte. I bilvärlden är det många som just gett den smeknamnet ”söt”. Och lite söt är den ändå, med sin runda ”ögon” till framljus och sina kantigt mjuka former.
Utvändigt är bilen stilren och ganska enkel i sin utformning men när man kommer nära öppnar sig en ny värld. Bilen öppnar sig själv och när man kliver in startar bilen utan att man behöver trycka på startknappen.
Insidan känns futuristisk med sin stora digitala instrumentpanel som sträcker sig från sida till sida. På de fem displayerna kan man få upp allt från navigation till underhållningssystem. Och en funktion som kanske inte känns nödvändig men som får en att dra på smilbanden är att man kan få upp ett digitalt akvarium. Och pekar man på skärmen matar man fiskarna. Detta fungerar endast när bilen står stilla ska tilläggas.
Honda e har inga traditionella sidobackspeglar utan kameror som kommer upp på displayen inne i bilen. En mycket bra lösning. Backspegeln fungerar antingen som en vanlig backspegel eller vippar man den i läge nummer två och då får man upp en kamerabild över vad som finns bakom bilen.
Efter ett par minuter vann kameraalternativet överlägset. Men vill man ha koll på passagerarna i baksätet är så klart den vanliga backspegeln bra att ha.
Honda säger själva att de vill att kupén ska vara som ett vardagsrum, med bekväm öppen planlösning. Och utrymmesmässigt ger Honda e förare och passagerare förvånansvärt gott om utrymme. Golvytan är stor och benutrymmet helt okej. Utseendemässigt är insidan ombonad och klädseln mjuk.
Stadsbil
Honda e är en stadselbil. Med sin nätta storlek är den smidig i körning och att parkera. Tryck på knappen för Parking pilot och den letar upp och parkera själv. Mycket smidigare kan det inte bli. Men som förare gäller det ju ändå att ha koll och uppsikt då systemet är ett hjälpmedel. Men ett bra sådant.
Något som är mycket bra på Honda e är dess vändradie på 4,3 meter. Perfekt på smala gator.
Att köra Honda e är som sagt väldigt smidig i stadstrafiken men även mycket bekväm och tyst på landsväg och motorväg. Och även pigg.
Enpedals-systemet är något man snabbt kan vänja sig vid. Både praktiskt och gjorde körningen rolig och bekväm, speciellt vid lite kurvig landsvägskörning.
Honda e drivs med ett kompakt 35,5 kW/h litiumjonbatteri som driver bakhjulen via en elektrisk drivlina som är speciellt framtagen för Honda e. Är bilen fulladdad går det att köra 22 mil.
Prislappen för Honda e startar på 370?000 kronor och den provkörda modellen var Honda e Advance som ligger på nästan 400?000 kronor.