Det är svårt att ta sig över den hårt trafikerade Varbergsvägen.

FOTO: Kristian Alm

Den 60-årige mannen bor på Kuggaviksgården, och skulle ta sig över Varbergsvägen på kvällen. Föreståndaren Calle Wennerstrand berättar:

– Vi hörde hur bilar körde ihop, plåt- och glaskross. När vi kom fram såg vi att förarna tagit sig ur och verkade okej. Vad vi inte visste var att det låg någon som klämts mellan bilarna.

Mannen blev allvarligt skadad och hamnade i koma. Det var i helgen oklart hur läget var.

Olyckan har fått både Calle Wennerstrand och flera boende längs Varbergsvägen att reagera.

Man menar att vägen är livsfarlig. De busshållplatser som ligger vid Krokvik är felplacerade.

– De ligger mitt emellan de vägar som mynnar i Varbergsvägen, det vill säga Krokviksvägen och Krokviks badväg. Först måste man ta sig över den trafikerade vägen där det är 60, och sen balansera på den smala vägrenen bort till busshållplatsen, säger Magnus Dahl, en av flera som mött upp för att berätta om sina erfarenheter.

Hans dotter är ett av 20-30 barn i området som tar bussen till skolan på morgonen, och som antingen måste försöka ta sig över vägen i vintermörkret eller gå en rejäl promenad norrut innan de kan hitta en tryggare övergång i Åsa centrum.

– Det är ständiga incidenter, och refugen utanför Kuggaviksgården har blivit påkörd ett par gånger bara förra året, säger Calle Wennerstrand.

På sommaren är det ju lättare att se fotgängare längs vägen, men då är å andra sidan trafiken över vägen desto större.

– Då ska alla på östra sidan som vill bada ta sig över, och många ska ner till stranden med bil. Senast när jag saktade in för att svänga ner på vår väg, svepte en annan bil om alldeles intill vägrenen. Tänk om det kommit någon gående! säger Maria Wennerbeck.

På östra sidan går också den populära cykelvägen, som ingår i Kattegattsleden. Men ska man ta sig ner till vattnet eller till vandrarhemmet finns inge vettig anslutning. Man får släpa cykeln ner för bergskanten och sen över vägen, eller cykla längs med den smala vägrenen tills man kan korsa Varbergsvägen.

– På sommaren är det många turister som kommer förbi, och som inte förstår hur de ska ta sig ner till vattnet. Hur kunde man bygga cykelvägen utan en enda naturlig anslutning till vattnet?

Som en tragisk bekräftelse står vid Kroksviks badväg sedan 2006 en minneskylt och ett kors över en ung fransman som blev påkörd och omkom. Även om det är fjorton år sedan, påminns de som bor i området hela tiden om riskerna.

– Det skulle behövas sänkt hastighet till 40, upplysta busskurer och övergångar som hörde samman med utfarterna, är åsaborna eniga om.

Några hundra meter längre norrut ser det ut precis så. Där har stora summor lagts på trafiksäkerheten.

– Men Åsa centrum växer ju hela tiden söderut, det byggs fler hus och sommarstugor blir permanenthus för barnfamiljer. Man undrar vilka gamla glasögon kommunen och Trafikverket använder, säger Calle Wennerstrand.