Frillesåsbon Per-Ingvar Hansson fortsätter oförtröttligt sin kamp för sänkt hastighet genom Frillesås.
Arkivfoto: Norra Halland
Frillesåsbon Per-Ingvar Hansson slåss för att få ner hastigheten på infarten norrifrån. Nu verkar kampanjen skynda på vägprojektet.
– Vi startar en utredning i september och planerar dialogmöten med alla inblandade i höst, säger trafikingenjör Karolina Oxfall.
Norra Halland skrev i januari om de boendes kamp för sänkt hastighet. Göteborgsvägen mellan rondellen norr om Frillesås och halvvägs in till centrum har 60 kilometer i timmen men är bred och rak och många kör ännu snabbare.
Per-Ingvar Hansson för samfällighetens talan i kampen för sänkt fart.
– Barn passerar vägen när de ska till skolan – förr eller senare kommer det hända en allvarlig olycka!
De boendes förslag är att sänka hastigheten till 40 hela vägen och göra om de två passager som finns till övergångsställen med trafikbulor.
Men det finns flera hinder. Kommunen avgör hastigheten på ”tätsortssträckan” närmast centrum, länsstyrelsen ”landsvägssträckan” längre norrut. Helst ska deras beslut samordnas.
Trafikexperterna på både kommunen och Trafikverket avråder också från en hastighetssänkning om inte vägen samtidigt åtgärdas. Annars får sänkningen ingen effekt, anser de.
Men att vägen ska åtgärdas på något sätt är alla överens om. Cykelbana med säker passage ligger som högsta prioritet i planen fram till 2021. Nu har klagomålen skyndat på arbetet:
– Vi drar igång en utredning nu i september och planerar dialogmöten med alla inblandade under hösten, säger trafikingenjör Karolina Oxfall.
Vad utredningen kommer fram till är mer oklart. Det är inte självklart att de boendes önskan om fartgupp är den bästa lösningen.
– Ibland har fartgupp orsakat så mycket skakningar när lastbilar passerar att de boende vill ta bort dem igen. Kanske ska man i stället låta vägen svänga, säger trafikingenjör Niko Kapsimalis på Trafikverket.
Frågan har också blivit i en liten politisk strid. Tekniska nämnden med Monica Neptun (L) i spetsen har följt tjänstemännens förslag att avvakta utredning och ombyggnad. Men Centerpartiets ersättare i nämnden Anders Eriksson vill sänka hastigheten direkt, och han har fått stöd av sin partifrände kommunalrådet Fredrik Hansson. I ett mejl till samfälligheten hoppas Hansson att tekniska nämndens ledamöter ska sänka hastigheten och ”inte lyssna på tjänstemännens argument”.
Skaffa den digitala versionen av papperstidningen här
Få älgar, men resultatet måste jämföras med traditionell inventering
Men att vara i opposition är inget för Ulrika Jörgensen
Kullavikvännernas söner gör upp i SM-finalen
Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.