VÅRD 2023-01-10 KL. 09:00 Klagomål på äldreboende
Av Kristian Alm
Nerkissade blöjor och dålig munvård. Personal som sitter med sina mobiler. Så beskriver en anmälare ett av av kommunens äldreboenden i en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg.
Genrebild: Pixabay
I anmälan som kom in strax före årsskiftet, radas en lång rad missförhållanden upp, och det hävdas att flera anhöriga klagat på hur de boende sköts.
Men IVO tar inte upp ärendet, utan konstaterar att det i första hand är kommunens uppgift att utreda klagomålet. Däremot kan anmälan medföra en tillsyn längre fram, då IVO kan kolla hur kommunens egenkontroll fungerar.
Under helgerna har Rebecka Pettersson varit ansvarig verksamhetschef för kommunens vård- och omsorgsboenden, och hon förklarar i ett mejl hur rutinen är vid klagomål:
– När ett klagomål inkommer till förvaltningen påbörjas alltid en utredning av ansvarig chef. Utredningen syftar till att utreda om det funnits brister i verksamheten och att säkerställa god vård & omsorg både i det enskilda ärendet men också för att förebygga.
– Den klagande får alltid en återkoppling från enhetschef om denne inte valt att vara anonym. Enhetschef ansvarar också för att informera personalgrupp samt att eventuella åtgärder sätts in och följs upp, skriver Rebecka Pettersson.