Några meter från ett övergångsställe på Kungsgatan har en skylt med rullande reklam satts upp. Farligt, menar trafikanter.
– Det blev inte bra, medger trafikingenjör Olivia Hägglöf.
Kungsbacka har skrivit avtal med skyltföretaget JCDecaux om att sätta upp skyltar runt om i Kungsbacka. Nyligen sattes en upp på Kungsgatan, och de har fått invånare att reagera. Reklamen växlar var femte sekund, och risken finns att det tar uppmärksamhet från bilister som passerar övergångsstället alldeles intill.
Trafikingenjör Olivia Hägglöf på kommunen håller med om att det inte blivit bra.
– Vi yttrade inför bygglovet och krävde att det skulle vara minst sex meter till övergångsstället. Då stod det också att reklamtavlan hade möjlighet till växlande budskap, men det yttrade vi oss inte om.
Men nu när skylten är uppe är det tydligt att skylten riskerar att påverka trafiksäkerheten.
– Jag har varit i kontakt med JCDecaux och de säger att standard är bildväxling var tionde sekund, inte var femte som här. Vid större vägar har de 20 sekunder. Men vi tycker inte att det känns lämpligt med bildväxling överhuvudtaget.
Nu blir det en diskussion om reklamen ska bli ”analog”, det vill säga växla budskap så sällan att man inte uppfattar den som rullande.
Men fler skyltar är på väg, så hur blir det med dem?
– Vi får vara mer på tårna, säger Olivia Hägglöf.
Nu föreläser hon för att stoppa mobbning på arbetsplatser
Anna Sköldberg lirade i två decennium för moderklubben
Jeanette Utell driver familjens ateljé vidare
Det hade varit en dröm sedan hon var barn. Men utlandstjänstgöringen blev en mardröm med sexuella trakasserier och mobbning i hennes närmaste grupp. Nu delar Emilia Åhfelt med sig av sina erfarenheter, bland annat vid föreläsningar inom Försvaret. – I början grät jag på scenen varje gång jag föreläste. Men min livsuppgift är att sprida kunskapen om sextrakasserier och mobbning vidare, säger hon.



