Regionens "lagomkampanj" ingen viral raket
Regionens coronakampanj för ungdomar, Lagominitiativet, kan vid en första anblick se ut som ett misslyckande. En månad efter lanseringen har Facebooksidan blygsamma 20 gillamarkeringar och Instagramkontot ett 60-tal följare. Räckvidden har dock varit större än vad som syns utåt.
I förra veckan skrev Norra Halland om regionens satsning Lagominitiativet. 700 000 kronor har investerats i att påminna länets unga om riktlinjerna kring pandemin.
Kampanjen består av annonser och fyra videoklipp som uppmanar till att ha en ”lagom kul sommar”, bland annat genom att ”festa lagom” och ”hosta lagom”. Facebook, Instagram, Youtube och den egna hemsidan har använts för att nå ut.
Ungefär en månad har gått sedan kampanjen lanserades, och reaktionerna har varit få. På Facebook är det 20 personer som har gillat sidan. Den mest gillade videon har två reaktioner och fyra kommentarer. Två av klippen är helt utan reaktioner. På Instagram följs Lagominitiativet av 62 personer. Klippen laddades upp den 8 juli, och det mest gillade klippet har 16 gillamarkeringar. För två veckor sedan kom filmklippen upp på Youtube. Där har de hunnit få mellan 29 och 40 visningar.
På Lagominitiativets hemsida uppmanas de unga att dela sina egna bilder och videos under hashtagen #lagomkulsommar. Inte heller det har slagit igenom, åtminstone inte på Facebook och Instagram.
Hundratusentals visningar
Johanna Wiechel-Steier är Region Hallands kommunikationsdirektör. Hon berättar att räckvidden har varit stor, även om det inte syns på reaktionerna.
– Vi har satsat jättemycket på att synas i folks flöden.
I den senaste statistiken, som räcker fram till den 23 juli, hade klippen totalt närmare 640 000 visningar, varav nästan 420 000 hade spelat hela videon.
– Vi vet att det har synts och att man har fått budskapet till sig. Interaktion är alltid önskvärt men det viktigaste för oss är synligheten, att vi når ut med olika grepp till olika målgrupper, säger Johanna Wiechel-Steier.
Men säger det ändå inte något om genomslaget, att så få har gillat och kommenterat?
– Jo, men vi får titta sen framåt skolstarten när kampanjen har rullat ut, om det samlingsmässigt blev som vi hoppats eller inte. Men det är klart att gilla, dela och följa är indikationer, svarar Johanna Wiechel-Steier, som menar att det är för tidigt att uttala sig kring om kampanjen kan anses misslyckad eller lyckad.
Vad tror du att den låga nivån av interaktion beror på?
– Det är jättesvårt att säga. Vi har valt att jobba med en extern byrå för att vi ville få hjälp med att nå målgruppen. Jag vet inte riktigt vad som får det ena eller det andra att hända. Jag kan tänka mig att det finns väldigt mycket information, en del information gillar man eller tar till sig utan att man klickar på någonting. Det är det vi får hoppas att många har gjort, säger Johanna Wiechel-Steier.