Oskyddad hemtjänstpersonal riskerade covid-smitta
Informationskedjan brast, så hemtjänstens serviceteam kom för att städa hos en kund med misstänkt covid-smitta.
– Det var den mänskliga faktorn som felade, säger Ann-Helen Svensson, verksamhetschef kvarboende.
Det var den 10 november som två medarbetare i hemtjänstens service-team besökte en kund för att städa. De ringde kunden i förväg och talade om att de var på väg och pratade sedan en stund vid dörren, innan personalen gick in i bostaden och tog på sin skyddsutrustning för att städa - handskar och skoskydd. När de hade städat i mellan 10 och 15 minuter kom personal i den vårdande hemtjänsten, iförd full skyddsutrustning. Det framkommer då att kunden testats för misstänkt covid-19 dagen innan.
När städpersonalen får reda på det lämnar man omedelbart bostaden. De följer de basala hygienrutinerna, återvänder till arbetsplatsens omklädningsrum där de byter kläder och åter rengör sig. De blir senare uppmanade av sin enhetschef att vara extra uppmärksamma på symptom.
Många ska informeras
Enligt en rapport till Arbetsmiljöverket från kommunen ska serviceteamet få information om en kund har misstänkt eller konstaterad covid-19 och att städinsatsen då ska planeras om till ett annat tillfälle, för att minska risken för smittspridning.
– Det är många som ska informeras när någon testas för misstänkt covid-19. Natten, larmenheten, fixartjänsten, dagomsorgen, hemsjukvården, serviceteamet… I det här fallet blev det en miss, säger Ann-Helen Svensson.
Man har nu påmint alla chefer om rutinen, så att det inte ska upprepas.
Personen med misstänkt covid-19 visade sig inte vara sjuk.
Läs mer:
Covid-teamet startar igen
Coronaläget i Halland