NYHETER 2023-08-31 KL. 11:45

VR ska hjälpa elever förstå matematik

Av Julia Sandstén Vikberg

Matematik är det ämne som eleverna i Kungsbacka har lägst snittbetyg i. Kan man använda VR för att hjälpa eleverna att ta till sig ämnet? I ett unikt projekt som leds av kommunen håller man på att ta fram en forskningsbaserad applikation för just detta.

VR ska hjälpa elever förstå matematik
Lèv Grünberg, utvecklare på förvaltningen för Förskola och grundskola, och Annika Linell, matematikutvecklare på förvaltningen samt doktorand på Göteborgs Universitet, driver projektet VäXR -matematik i praktik genom VR. Foto: Julia Sandstén Vikberg

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Förvaltningen för Förskola och grundskola i Kungsbacka har redan drivit ett projekt där man har använt VR (Virtuell verklighet) för att få elever med problematisk skolfrånvaro att komma tillbaka till skolan. Projektet blev lyckat enligt Lèv Grünberg, som jobbar som utvecklare på förvaltningen. Det var han som fick idén till att även använda VR även inom matematik, vilket är det ämne som niondeklassare på kommunens skolor har haft lägst snittbetyg i under många år.

– Vi har bekymmer med matematik. Det är ett ämne som många elever har problem med och ser att vi har elever som inte uppnår målen. Jag såg att här skulle vi kunna satsa på att testa om vi kan få elever att öka kunskapen inom matematik med hjälp av VR, genom att låta elever göra praktiska matematiska övningar i en VR-miljön, säger Lèv Grünberg.

Han och Annika Linell, matematikutvecklare samt doktorand på Göteborgs Universitet, driver nu projektet, i samarbete med Jönköping kommun, Eskilstuna kommun, Nacka kommun och forskningsinstitutet RISE. Tillsammans jobbar man med att ta fram en VR-applikation som kan användas i matematikundervisningen. Enligt Annika Linell är det främst för geometri och tröskelbegrepp inom matematik som man vill använda VR-teknik som lärostöd.

– Geometri är ett ämne som vi rent praktiskt har svårt att jobba med i klassrummen. Där ser vi att det kan vara gynnsamt för eleverna att kunna vrida och vända på saker och genom VR få hjälp med att se samband. Vi vill också få in tröskelbegreppen i applikationen. Det är begreppen som vi ser att eleverna har extra svårt att skapa en förståelse kring och som också är extra svåra att lära ut eftersom man själv har glömt varför det är svårt att lära sig det. Likamedtecknet är en sådant begrepp som för oss är självklart men som för barnen är en tröskel som man behöver komma över, säger Annika Linell.

Enligt henne ska applikationen byggas på befintlig forskning om hur barn och ungdomar bäst lär sig när det gäller geometri och tröskelbegrepp.


VR ska hjälpa elever att förstå bland annat geometri och tröskelbegrepp inom matematik. Foto: Julia Sandstén Vikberg

Unikt projekt

Exakt vad eleverna kommer att möta när de tar på sig VR-glasögonen är dock fortfarande diffust. Deltagarna i projektet har nu workshops för att specificera hur applikationen ska utformas. Men redan nu har man tagit fram några krav på produkten.

– Vi vill att man ska kunna gå in i en VR-miljö där man kan se olika geometriska former som man ska kunna förstora och förminska. Vi vill även kunna se hur många centimeter och millimeter formerna är. Målsättningen är också att vi ska kunna mötas i miljön, läraren ska kunna lotsa elever och elever ska kunna lösa problem tillsammans. Vi vill även att VR-miljön ska vara väldigt öppen och flexibel och vi vill ta hjälp av AI som ska kunna generera olika typer av ekvationer, säger Lèv Grünberg.

Men eftersom applikationen är helt ny och unik i sitt slag så vet man inte hur slutresultatet kommer att bli.

– Det finns amerikanska och engelska varianter men för de VR-produkterna har man fokuserat på en annan målgrupp, på elever i högre utbildning, och man har inte tacklat det vi vill ta oss an, att eleverna ska jobba praktiskt för att få en ökande förståelse för matematik. Att använda VR till det användningsområdet har jag inte sett någonstans än så länge, säger Lèv Grünberg.

Förhoppningen är att en pilot till applikationen ska bli klar under hösten och att man då ska börja testa den på elever, för att få feedback på produkten.



TV-klipp och nyheter

Kritik på flera punkter mot IF
2025-09-01 KL. 16:11
Premium

Kritik på flera punkter mot IF

20 miljoner extra för att lösa problemen

Sporthelgen i korthet
SPORT 2025-09-01 KL. 09:41
Premium

Sporthelgen i korthet

Hundprofilen har skrivit till riksdagen – vill ha lagändring
NYHETER 2025-09-01 KL. 07:45
Premium

Hundprofilen har skrivit till riksdagen – vill ha lagändring

"Rätt hund ska få rätt åtgärd"

”Man kan inte föreställa sig hur det kommer att vara”
SPORT 2025-08-31 KL. 17:45
Premium

”Man kan inte föreställa sig hur det kommer att vara”

✔ Relationen med "Fidde" ✔ Diskussionerna med Postecoglou ✔ Framtiden

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | VÅRD 2025-09-01 KL. 16:11
Kritik på flera punkter mot IF

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Politikern som gjort Ironman: Träning stärker demokratin

Politikern som gjort Ironman: Träning stärker demokratin

När Emanuel Forsell (M) gav sig in i politiken fick han snabbt tunga poster som ordförande i skolnämnden och som invald i kommunledningen. Det många inte vet är att han är en av få politiker som genomfört den extrema triathlontävlingen Ironman. Han menar att fler politiker borde syssla med uthållighetsidrott. – Den idrotten har en tendens att fostra rationella och målmedvetna personer. Det behövs inom demokratin och politiken.