Hur ska alla bilar få plats när Hede station blir en allt viktigare knutpunkt för tågpendling? Är ett p-hus lösningen? Och ska parkeringen kosta?
Samtidigt som Kungsbacka har ett uttalat mål att öka resandet med kollektivtrafik, planeras det för ett gigantiskt p-hus strax söder om Lindens torg. P-huset i kvarteret Valand är också snart dags att tas i bruk.
En paradox? Nja, Kungsbacka stad växer med otrolig fart, och även om andelen tågpendlare ökar, går det inte att bortse från att de flesta har en bil.
P-huset i Valand ersätter dessutom den stora Varlaparkeringen.
P-huset vid Söderstaden ska klara både besökare till innerstaden och alla de nya bostäder som växer fram mellan Lindens torg och nya badhuset.
Nästa jättesatsning är nordöstra Kungsbacka, där det handlar om 2 000 nya bostäder runt Hede station. Samtidigt ska allt fler tågpendlare få plats att parkera. Redan idag är det överfullt.
Nu har kommunledningen gett tjänstemännen i uppgift att utreda om ett p-hus vid Hede är en bra lösning.
– Det finns en hel del frågeställningar. Hur ska p-huset finansieras, och var ska det placeras, säger kommunalrådet Hans Forsberg (M).
Det nya p-huset vid Söderstaden kommer troligen att få en timtaxa som är en bra bit över vad kungsbackaborna är vana vid. Men vad händer om man tar betalt av pendlarna? Slutar man åka tåg då?
– Att ha en p-skiva som i Varberg är en variant. Eller får vi helt enkelt ta den ekonomiska smällen, och bestämma att p-huset är en del av kollektivtrafiken, säger Hans Forsberg.
Nu ska Fjäråsföretaget ta steget ut i Europa
✔ Kritiken ✔ Nya klubben ✔ Den tunga lögnen
Farliga rövare i Mellanöstern, ishalka i bergsstupen och hemliga turer med prins Bertil
Hovrätten ändrar påföljden för en man som dömdes till ett års fängelse för grovt barnpornografibrott. Mannen, som hade nästan 500 barnpornografiska bilder, får nu fängelsestraffet förkortat. Istället får han skyddstillsyn och behöver gå ett behandlingsprogram.