Redan mot slutet av förra året gick det trögre för bilhandlarna. Har det blivit ännu mer stiltje under 2023?
Förra hösten upplevde de lokala bilhandlarna att marknaden börjat gå trögre. Höjda räntor och prisökningar på det mesta gör att gemeneman har mindre pengar i plånboken. Den trenden har fortsatt under 2023, menar Rasmus Börjesson, försäljningschef på Hedin bil i Kungsbacka.
– Om vi jämför med förra året ser vi en nergång. Men givet situationen med räntor och annat är det ändå ganska hyfsat. Det är inte helt dött så det kunde varit betydligt sämre, säger han.
Han upplever att privatleasingen har minskat. Även nybilsförsäljningen har avtagit och kunderna tittar fortsatt mer mot begagnatmarknaden.
– Den trenden har hållit i sig sedan ifjol. Samtidigt rullar det mycket kampanjer på nya bilar så de säljs också.
Elektrifierade bilar har fortsatt hög efterfrågan. Men i och med att klimatbonussystemet som fanns tidigare håller på att avvecklas har det blivit dyrare för konsumenterna.
– Många blir begränsade i och med kostnadsbilden. Det var lättare förut med miljöbonusarna, när de har försvunnit så slår det ganska hårt. Samtidigt håller priserna på att pressas ner på elbilar också men det tar sin lilla tid.
Det är ingen stiltje på marknaden?
– Vi kommer från en marknad som varit urstark under en längre tid och jämför vi med det är det sämre. Men vi har fortfarande mycket att göra, så det är ingen katastrof.
"Folk har inte pengarna"
På Kungsbacka bilcentrum säljer de, bortsett från pickuper, enbart begagnade bilar och där rullar försäljningen på bra. Ett vanligt scenario är att kunder byter in en dyrare bil för att köpa en billigare.
– När räntorna gått upp och allt annat blivit dyrare har folk inte pengarna längre. Får du 15 000 kronor mer i räntekostnader kanske du inte kan ha en andrabil överhuvudtaget, säger Staffan Nilsson, vd och säljare på Kungsbacka bilcentrum.
Staffan Nilsson upplever att försäljningen av elbilar har minskat något under året.
– Det är dyrt och det kanske inte folk har insett riktigt. Köper du en elbil för en halv miljon och ska skriva av den blir det dyrt även om du kör för tre kronor milen.
Hur många bilar säljer ni per år?
– 300–400 bilar om året ungefär. Vi känner av att folk generellt har mindre pengar men det rullar på i alla fall, säger Staffan Nilsson.
På Volkswagen Kungsbacka har försäljningen börjat ta fart igen efter ett år som varit tufft på framför allt nybilsmarknaden.
– Sedan ett par månader tillbaka har det börjat rulla på hyfsat bra både gällande nya och begagnade bilar. Sen är det fortfarande inte på den nivån vi vill ligga på, säger Dennis Shala, försäljningschef Volkswagen Kungsbacka.
Dennis Shala berättar att elbilar fortsatt är hett eftertraktade trots att miljöbonusarna är avvecklade.
– Vi har haft rejäla kampanjer på våra elmodeller som gett ett bättre pris än när det fanns bonusar.
Han upplever fortfarande att det är många som vill privatleasa en bil, trots att det skett en rejäl prisökning där senaste ett och ett halvt året.
– Räntorna har gjort att priserna stigit. Men tack vare starka kampanjer på våra elbilar har vi pressat ner priserna på leasingen också, säger Dennis Shala.
Ska ge lokala band chansen att spela live i Kungsbacka
Vitt snus kan orsaka långvariga inflammationer
Ny mätning visar vilken bransch som har högst andel överträdelser
I stället för att bara knyta näven vid köksbordet beslöt han sig för att engagera sig i politiken. Ett litet uppdrag var tanken. Men när Vänsterpartiets frontfigur avled blev Patrik Jervne Henestam plötsligt toppnamn med plats i kommunstyrelsen. Och trots att det är tufft verkar han nu ha fått smak på politiken.