Nyheter för barnen när nöjesfältet öppnar
Efter ett mörkt år för Liseberg har nöjesparken äntligen kunnat öppna igen, med ett begränsat antal besökare och andra smittskyddsåtgärder. I sommar är det premiär för en ny åkattraktion i Kaninlandet, en uppdaterad version av Morotsresan och flera nya restauranger.
Liseberg brukar ha omkring 30 000 till 40 000 gäster om dagen en bra sommar. I år kommer antal besökare begränsas till max 6400 åt gången på grund av pandemin.
Bara minuter efter att nöjesparken slår upp portarna för i år hörs välbekanta skrik och skratt i nöjesparken. Det var en efterlängtad dag för Liseberg som har tvingas hålla stängt i över ett år på grund av pandemin.
– Öppningen är en symbol för att vi går mot ljusare tider, säger vd Andreas Andersen i ett tal på premiärdagen.
Lejja, Felicia och mamma Caroline Nilsen valde Farfars bilar som sin första åkattraktion på Liseberg. Lejja ser fram emot att bland annat åka Rabalder, Felicia vill åka Tekoppen.
Samma dag invigdes även Lisebergs nya satsningar där fokus har varit på parkens barnområde Kaninlandet. Den största nyheten är den nya åkattraktionen Underlandet i Kaninlandet där man får åka runt i en vagn under jorden för att se hur Lisebergskaninerna har det och vad de gör – hur de tillverkar glass och hur de pruttar för att fylla Lisebergsballongerna med fisar bland annat. Kaninlandet har även fått en ny restaurang vid namnet Bergs Bistro, en ny scen och en uppdaterad version av Morotsresan.
– Det är ett sorts kaninland 2.0. Det är ett projekt som står för en stor investering på 200 miljoner. Det är en investering som vi gör i våra viktigaste gäster – barnen, säger Andreas Andersen.
Nya restauranger
Nöjesparken har även fått två icke-kaninrelaterade nyheter. Det är restaurangen The Green Room, som serverar 100 procent växtbaserad mat baserad på hållbara råvaror, och restaurangen 1923, som är en tillbakablick till det glada 20-talet då nöjesparken öppnade för första gången. Nytt för i år är också att Liseberg måste förhålla sig till den rådande pandemin och jobba för att minska smittorisken. Enligt Victoria Widborn, administrativ chef på Liseberg, kommer nöjesparken enbart släppa in max 6400 gäster i parken åt gången, vilket kan jämföras med att parken brukar ha omkring 30 000 till 40 000 gäster om dagen en bra sommar.
– Vi kommer börja på en lägre nivå än 6400 för att se hur gästerna beter sig och om vi måste åtgärda något, säger Viktoria Widborn.
Virtuell kö
Gästerna rekommenderas att boka biljetter på Lisebergs hemsida. Man kan även köpa biljetter i dörren, men då är det inte säkert att man släpps in eftersom som biljetterna säljs i mån av plats. Man har även infört en rad åtgärder för att folk ska hålla avstånd från varandra, bland annat en virtuell kö där gäster kan boka en köplats via en app till de populäraste åkattraktionerna Balder och Helix och även till det nya Underlandet.
– Avstånd är a och o, säger Viktoria Widborn.
Men mycket är också som det brukar på Liseberg. Som vanligt finns det mängder med åkattraktioner att välja mellan, allt från de klassiska, snälla Lisebergshjulet och Kaffekoppen till de mer fartfyllda, skräckinjagande Valkyria och AtmosFear.