Ny funktion ska hjälpa visselblåsare
Av Ronny Karlsson
Missförhållanden och fel ska lättare kunna rapporteras in i Kungsbacka kommun. Det är ambitionen med den nya kanal som startas 17 juli.
Linnea Princis menar att den nya visselblåsarfunktionen inte ska ersätta annat kvalitetsarbete i kommunen. Pressbild: Kungsbacka kommun.
Det handlar om ett formulär som ska finnas på kommunens egen hemsida.
Kungsbacka kommun och Eksta Bostads AB samarbetar med Svenska Ledargruppen AB som är extern mottagare av visselblåsningar. Det innebär att Svenska Ledargruppen tar emot alla tips i tjänsten Slå Larm och bedömer om det uppfyller kriterierna att skyddas av visselblåsarlagen. Om kriterierna uppfylls skickas tipset vidare till en särskild grupp i kommunen som utreder visselblåsningar.
– Syftet med visselblåsarlagen är att fånga upp missförhållanden som är av allmänintresse så att de kan utredas och åtgärdas. Lagen ger bland annat ett skydd mot repressalier för den som har visselblåst. Visselblåsaren skyddas också av sekretess, säger Linnéa Princis, kommunjurist på Kungsbacka kommun.
Nuvarande och tidigare medarbetare hos kommunen ska kunna använde den nya funktionen.
– Det ska vara något som är av stort intresse för allmänheten att få veta. Det skulle kunna vara att någon inom kommunen har skaffat sig privat vinning, till exempel genom muta eller bedrägeri. Det skulle också kunna vara att man systematiskt bryter mot de lagar som gäller för vår verksamhet, säger Linnéa Princis.
Den nya funktionen ska inte ersätta vanlig dialog, pågående kvalitetsarbeten eller fackets roll, betonas det i det pressmeddelande som gick ut under måndagsmorgonen.