Tre förskolor uppmärksammade barnkonventionen med en gemensam ljusmanifestation i Presse-rondellen. Barnen har under två veckor arbetat med olika metoder och uttryckssätt för att ta till sig vad barnkonventionen innebär.
Flera barn visade sina föräldrar ljusmanifestationen när de var på väg hem från förskolan i torsdags.
– Senare på kvällen är det många som tar en promenad och tittar igen. Vi har gjort det här flera gånger, jag åker hit ibland och har hört hur barnen inte bara visar lyktorna, de förklarar för sina föräldrar vad det handlar om också, säger Elisabet Haglund som är rektor för de tre förskolorna Linnéa, Presse park och Manetens förskola som tillsammans står bakom ljusmanifestationen.
Lyktorna är ett synligt resultat av två veckors intensivt arbete.
– Vi arbetar konkret med frågorna genom litteratur, teater, samtal, grupparbeten och barnen skriver egna berättelser som de har illustrerat och talat in på läsplatta, berättar Susanne Fässberg, förskollärare och pedagogista som har varit en av de drivande i projektet.
Elisabet Haglund är rektor för Presse Park, Linnéa och Manetens förskolor som efter två veckors arbete med alla barns rättigheter avslutade med en ljusmanifestation i Presserondellen.
Litteraturen som används är bland annat Linda Palms kompisböcker som är baserade på barnkonventionen.
– Till böckerna finns handledningar med stöd för samtal. I samtalen får barnen både praktisera att alla får uttrycka sig och lyssna på varandra, samtidigt som de pratar om exempelvis trygghet, som en av böckerna handlar om, säger Susanne Fässberg.
– Vårt arbete pågår varje dag året runt för att hjälpa barnen att bli världsmedborgare med bra självförtroende genom bland annat relationellt lärande. Nu har vi gjort en djupdykning, som mynnade ut i de batteridrivna lyktorna i rondellen, säger Elisabeth Haglund.
Förenta Nationernas konvention om barnets rättigheter kallas även barnkonventionen. Det är ett rättsligt bindande internationellt avtal. Konventionen innehåller 54 artiklar som rör sig kring fyra grundläggande principer.
- Alla barn har samma rättigheter och lika värde.
- Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn.
- Alla barn har rätt till liv och utveckling.
- Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad.
Emilia och Alvin Nilsson tog med mamma Sophie till rondellen för att visa ljuslyktorna som symboliserar alla barns rättigheter.
Bildextra från derbyt
"Det blir kanske någon gliring"
Utemiljöerna i Kungsbackas förskolor ska utvecklas. Enligt Anna Alexandersson, som leder projektet, ska barnens utemiljöer stimulera till rörelse, lärande, kreativitet och lekglädje. Hon menar att behovet av att jobba med detta i kommunen är stort. – Det här är så viktigt, säger hon.