Kungsbacka kommun lägger mest tid per invånare i länet på vägledning till konsumenter som har fått problem med varor och tjänster de har köpt. Det visar färsk statistik från Konsumentverket, som varje år kartlägger den kommunala konsumentvägledningen.
Det är kommunerna som själva bestämmer om man ska tillhandahålla den här typen av vägledning, vilket gör att omfattningen och innehållet varierar mellan kommunerna. I Halland lägger kommunerna totalt 128 timmar per vecka på att ge råd till exempelvis personer som vill reklamera trasiga varor eller är missnöjda med bristfälliga tjänster de har betalat för. Mest tid läggs alltså i Kungsbacka, medan det i Hylte kommun helt saknas vägledning.
I hela landet är det 234 av 290 kommuner som har konsumentvägledning. Sedan i fjol har 14 kommuner slopat sådan service till invånarna, visar kartläggningen.
”En fungerande kommunal konsumentvägledning behövs även för att stödja konsumenter med särskilda behov, till exempel personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Hovrätten ändrar påföljden för en man som dömdes till ett års fängelse för grovt barnpornografibrott. Mannen, som hade nästan 500 barnpornografiska bilder, får nu fängelsestraffet förkortat. Istället får han skyddstillsyn och behöver gå ett behandlingsprogram.