NYHETER 2021-09-30 KL. 07:00

”Kunskapen om reglerna för eldrivna fordon är för låg”

I storstäderna ligger elsparkcyklar slängda till höger och vänster längs cykelbanorna. I Kungsbacka väntas antalet eldrivna tvåhjulsfordon öka.

– Folk som kör elsparkcyklar släpper alla trafikregler och tror att de är fotgängare som kan bete sig hur som helst, säger Hans Qvant, trafikpolischef i Halland.

”Kunskapen om reglerna för eldrivna fordon är för låg”
Många vet inte vilka regler som gäller för elsparkcyklar, menar trafikpolischef Hans Qvant.

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter



Reglerna för att få framföra en elsparkcykel på allmän väg är många. Elsparkcykeln får inte gå snabbare än 20 kilometer i timman och motorn får inte vara starkare än 250 watt. Den ska vara utrustad med fram- och baklyse samt reflexer och är föraren under 15 år ska hjälm bäras. Det är enbart tillåtet att åka en person på en elsparkcykel.

– Jag upplever att många som kör dessa elfordon helt saknar trafikvett och tror att de kan bete sig hur som helst i trafiken. Många vet inte ens vilka regler som gäller, säger Hans Qvant.

Vad är det största problemet med tvåhjuliga elfordon?

– Brist på kunskap gällande både trafikregler och fordonsregler. Jag ser många som åker tillsammans på elsparkcyklar vilket man inte får. I storstäderna är det mycket fyllekörning vilket leder till olyckor.

Oseriösa tillverkare

Hans Qvant har tidigare i en intervju med SVT hävdat att elsparkcyklar borde förbjudas. En åsikt som han inte riktigt står fast vid.

– Det var mitt under brinnande pandemi när sjukvården gick på knä och människor dog som flugor. Olyckor med elsparkcyklar kändes som en onödig belastning av sjukvården, förklarar Hans Qvant.

Många elfordon går snabbare än den tillåtna hastigheten.

– Än så länge finns det för många oseriösa tillverkare och försäljare. Och köparen har allt som oftast inte koll på vilka regler som gäller för fordonet, säger Hans Qvant.

Om elsparkcykeln går snabbare än 20 kilometer i timman eller har en starkare motor än 250 watt definieras den inte längre som en cykel. Steget upp från cykel är klass två mopeder och då krävs förarbevis för att framföra fordonet. Uppfyller elsparkcykeln varken kraven för cykel eller moped, räknas det som ett oklassificerat fordon. Ett oklassificerat fordon får inte framföras på allmän väg utan enbart inom ett inhägnat område.

Ett annat eldrivet tvåhjulsfordon som blivit alltmer populärt är fatscooter - en elscooter med breda däck och sadel. Även här finns en djungel av regler att ta hänsyn till. Ska en fatscooter räknas som cykel gäller samma krav som för en elsparkcykel. Har fatscootern däremot starkare motor kan den antingen räknas som ett oklassificerat fordon alternativt mopedklass ett eller två. Om den räknas som moped krävs förarbevis för att köra fatscootern samt att de andra kraven för moped är uppfyllda.

Förslag på regeländringar

I ett förslag till regeringen från Transportstyrelsen föreslås det att förbjuda färd med tvåhjuliga elfordon på gångbana. En åtgärd som skulle göra det tydligare för föraren att det är en cykel den framför. Sverige är ett av få länder där det är tillåtet att köra elsparkcykel på gångbanor.

I samma rapport föreslås även att begränsningen av motorns styrka på 250 watt ska tas bort. Motiveringen är att inte hindra utvecklingen av trafiksäkrare fordon. Om elsparkcyklarna ska bli mer robusta och trafiksäkra krävs starkare motor. I övriga EU-länder ligger vanligtvis gränsen på mellan 500 och 1 000 watt.

– Jag tycker inte att det är ett bra förslag eftersom det kommer innebära att elfordonen kan gå ännu snabbare. I och med att det är väldigt sällsynt att föraren använder hjälm kan det leda till allvarliga olyckor, säger Hans Qvant.

Så slutade det efter att Patrik gifte sig i tv-programmet
KULTUR & NÖJE 2025-11-27 KL. 21:15
Premium

Så slutade det efter att Patrik gifte sig i tv-programmet

"Tycker de fångat våran resa ganska bra"

TV-klipp och nyheter

Bandet släpper nytt – egen version av Horgalåten
2025-11-28 KL. 18:45
Premium

Bandet släpper nytt – egen version av Horgalåten

Då släpper Lars Karlsson Band nya singeln och exklusiv musikvideo

Många nya boenden krävs för att lösa ny kärnkraft
NYHETER 2025-11-27 KL. 19:00
Premium

Många nya boenden krävs för att lösa ny kärnkraft

Vattenfall vill samarbeta med Kungsbacka

Tränaren: ”Det är ett självmordsuppdrag”
BANDY 2025-11-27 KL. 13:30
Premium

Tränaren: ”Det är ett självmordsuppdrag”

Dokument: I huvudet på hörnrusaren

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Från ångest till att inspirera tusentals – Nathalies resa

Från ångest till att inspirera tusentals – Nathalies resa

Nathalie Steffner, 33, hade det många drömmer om. Villa, familj och företag. Utifrån såg livet nästintill perfekt ut, men inuti var det tomt och ångesten var stor. Var det här verkligen så livet skulle bli? Nej, inte för Nathalie. – Det har varit en resa, säger Nathalie som idag är en av Sveriges mest uppskattade mentala coacher.