Kommunen fortsätter utöka e-tjänster
Av Christina Wagner
Kungsbacka kommun har lanserat 22 nya e-tjänster för individ- och familjeomsorg under året.
Foto: Pixabay
Majoriteten av de e-tjänster som kommunen numera erbjuder riktar sig till invånare och är ett led i att utveckla kommunens digitalisering.
Nya e-tjänster för Individ- och familjeomsorgen innebär att nästan alla insatser går att söka digitalt. Bland annat kan man ansöka om att bli familjehem, kontaktperson, stödfamilj, ledsagare, eller göra en orosanmälan eller söka olika typer av bistånd.
Förvaltningen håller på med att förbättra befintliga e-tjänster så man ska kunna acceptera och signera insatser och avtal digitalt. Kommunens plattform för e-tjänster heter Open ePlatform.
– En bra e-tjänst utgår från våra processer och kommunikation, och ger oss möjlighet att effektivisera vårt arbetssätt. Samtidigt blir vi mer tillgängliga för våra invånare, säger Therese Noberius, utvecklingsledare digitalisering, Individ- och familjeomsorg, i ett pressmeddelande.