Kids Brand Store upphör i februari
Av Henrik Laurén
– Läget är inte bra, det är svårt att få kunder till butiken. Det har inte blivit plusresultat och tyvärr måste butiken läggas ner.
Kids Brand Store verkar i den nybyggda delen av Kungsmässan. Man har inte nått budgeterad försäljning och stänger sista februari. Foto: Henrik Laurén
Det säger Romina Ssempasa, butiksansvarig vid Kids Brand Store, återförsäljare av kläder för barn och ungdom. Företagets butik i Kungsmässan stänger sista februari.
Kids Brand Store öppnade butik i Kungsmässan 2015 på annan plats än nuvarande. År 2020 flyttade man till övre plan i den senaste tillbyggnaden.
– Det nya läget har tyvärr inte motsvarat budget och det är ett rent ekonomiskt beslut att stänga butiken. Det handlar om kundströmmar, något som är svårt att påverka i nuläget, säger Ssempasa.
Företaget har förhandlat med Kungsmässan men enligt Ssempasa har man inte erbjudits någon annan lämplig lokal.
Kids Brand Stores butik i Kungsmässan har en personal om fem personer, varav en fast anställd.
– Det är förstås jättetråkigt att butiken upphör, det behövs en butik som denna, säger Emelie Lindenhall, som jobbar i butiken.
Kids Brand Store bedriver näthandel och har i dag fem butiker bland annat i Stockholm, Malmö och Frölunda Torg i Göteborg. Butiken i Kungsmässan stänger sista februari.
– Alltid tråkigt då någon stänger. Om just detta är fråga om strategi eller något annat kan jag inte svara på. Rent allmänt har Kungsmässan ett klart bättre läge i dag än mitt under pandemin. Det har kommit en handfull nya företag på senare tid. O´Learys är på gång och småningom flyttar Leksakslandet upp till övre plan, säger centrumledare Daniel Peterson.
Kungsmässan har i dag cirka 100 butiker.