Gör bilen redo för vintern
Av Annika Lundby
”När nätterna blir långa och kölden sätter in”... då är det dags att se över sina vinterdäck. Men hur ska man tänka och vilka däck är bäst till vad?
VINTERDÄCK. Thomas Jerneskog, vd på Kungsbacka Gummi menar att dubbdäck är det bästa alternativet vid vinterväglag.
Foto: Annika Lundby
Muttermaskinerna går för fullt hos Kungsbacka Gummi där högsäsongens för däckbyte dragit igång.
– Från den 1 oktober får man köra med dubbdäck men från den 1 december är det krav på vinterdäck om det är vinterväglag. Så det är en god idé att inte vänta för länge med att byta, säger Thomas Jerneskog, vd på Kungsbacka Gummi.
En av de vanligaste frågorna Thomas Jerneskog brukar få är, ska man köra med dubbdäck eller odubbat?
– Här nere växlar vädret mycket. Många säger att vi behöver inte köra med dubbat för att vi inte har någon riktig vinter. Men det är just att väglaget växlar mycket som gör att vi behöver köra dubbat. Dubbdäck är det bästa du kan ha på is och den farliga svartisen vi får. Och dubbdäck är bäst när du behöver bromsa och styra.
Slask är vi ju vana här på västkusten, hur ska man tänka då?
– På slask fungerar båda. Sedan har olika däck olika egenskaper och ska man köra odubbat rekommenderar jag att man väljer bland premiumdäcken för bästa våtgrepp.
Att ha bra väggrepp är a och o.
– Det är skillnad på dubbat och odubbat på is. Bromsar du och inte får grepp så kan det smälla.
Jesper Siira Svensson byter däck på en kunds bil.
Rätt gummiblandningLagen kräver mönsterdjup på minst tre millimeter men det tycker Thomas Jerneskog egentligen är för lite.
– Jag tycker det borde ligga på minst fem millimeter för bästa grepp. Tre millimeter är inte mycket.
Att skifta till vinterdäck har inte bara med om man kör dubbat eller odubbat utan även med den sjunkande temperaturen.
– Sommardäck har en gummiblandning som ska ge bästa väggrepp när det är varmt. Vinterdäcken har en mjukare gummiblandning och mer sipningar, de små lamellerna i däcken, för att få bättre grepp vid halka. Kör du med ett sommardäck när det blir kallt klarar gummit inte att hålla den funktionen som den har. Ett sommardäck blir alldeles för hårt på vintern, precis som ett vinterdäck blir mjukt och sladdrigt på sommaren.
Något som ett året-runt-däck existerar inte menar Thomas Jerneskog.
– Då har du ett däck där gummiblandningen inte stämmer för våra skiftande temperaturer. Du kör med ett dåligt däck året runt. Så det är absolut inget jag rekommenderar.
Anpassa hastighetenThomas Jerneskog upplever att fördelningen mellan dubbat och odubbat är ungefär hälften hälften bland kunderna. Och att när man väljer däck tänka på vilken typ av vägar man oftast kör på.
– Kör man mycket på motorväg eller väg med snabb halkbekämpning fungerar odubbat. Men jag tycker ändå att dubbat är bäst. Kör man på många mindre vägar med mer is och snö så är det dubb som gäller. Men det absolut viktigaste att tänka på är hastigheten. Många blir trygga och kör på för fullt bara för de fått på vinterdäck. Men farten är oftast boven i dramat. Så anpassa farten efter väglaget!