Av Anton Bergenkull Lorentzson
Bilkörandet per invånare har minskat i alla län och i de flesta kommuner sedan 2008. Men samtidigt har den totala körsträckan ökat i Sverige, mycket tack vare att antalet bilar också ökat under samma tidsperiod. Det visar siffror som RUS och Trafikanalys tagit fram. Siffror från SMHI:s nationella emissionsdatabas visar också att utsläppet av växthusgaser från trafiken minskar, men är det tillräckligt? Inte enligt Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet, som menar att det är främst i städerna som man bör köra mindre.
– Det finns städer som visar på goda exempel. Gent (Belgien) har gjort det svårare och dyrare att köra bil. De allra flesta där är nöjda, säger han.
Redan prenumerant? - Logga in |
Bli prenumerant!
Efter kampanjmånad är priset 39 kr/mån. Utan bindningstid.
Kampanjer gäller nya prenumeranter och övergår efter avslutad kampanjperiod till ord. pris 99:-/mån NH Digital komplett. Kampanjer gäller nya prenumeranter och övergår efter avslutad kampanjperiod till ord. pris 149:-/mån NH komplett. Kampanjen gäller nya prenumeranter och övergår efter avslutad kampanjperiod till ord. pris 125:-/mån. Ange dina uppgifter för att skapa ett konto i samband med köp av prenumeration. Jag som ger bort prenumerationen är: |