Ett kliv närmare byggstart för Onsalavägen
Av Christina Forlin
Hackspettar och gröngölingar har hittills vägt tyngre än en ny Onsalaväg, men nu ger länsstyrelsen dispens. Därmed tar projektet ett stort kliv närmare byggstart.
I den bästa av världar kan den nya Onsalavägen börjar byggas hösten 2023 enligt projektledare Lydia Lehtonen på Trafikverket. Illustration:Trafikverket
Frågan om framför allt hackspettars och gröngölingars framtid vid bygge av en ny Onsalaväg har drivits ändå upp till Mark- och miljööverdomstolen.
Trafikverkets skyddsåtgärder för de hotade fåglarna längs den planerade vägen räcker inte har vägmotståndare, naturvänner och länsstyrelse varit överens om.
Trafikverket har överklagat och i ett beslut hösten 2021 ansåg Mark- och miljööverdomstolen att det krävs artskyddsdispens för att bygga vägen, helt i enlighet med en prejudicerande dom i EU-domstolen som kom förra våren.
För att komma vidare sökte därför Trafikverket dispens hos länsstyrelsen, vilket innebär att fåglarnas intresse inte ska väga lika tungt som allmänintresset för en ny trafikled. Och i förra veckan kom beslutet, länsstyrelsen ger artskyddsdispens, något som
Kungsbacka-Posten var först att berätta om.
Ger dispensTotalt ger länsstyrelsen dispens för 82 olika arter inför vägbygget, för alla arter Trafikverket ansökt om.
Det handlar om 69 fågelarter, sju arter av fladdermöss, tre av groddjur och tre arter av kräldjur som kan komma att påverkas av projektet.
Länsstyrelsen motiverar sitt beslut med att dispensen inte försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos någon av arternas bestånd i deras naturliga utbredningsområde såväl regionalt som nationellt. Länsstyrelsen bedömer också att dispensen behövs av hänsyn till allmän hälsa och säkerhet, eftersom åtgärden är en del av Trafikverkets arbete med att anpassa transportsystemet så att målen med nollvisionen kan nås.
Byggstart nästa höstTrafikverkets projektledare Lydia Lehtonen är glad över beslutet om artskyddsdispens men säger att det med stor sannolikhet kommer att överklagas till Mark- och miljödomstolen, likt andra beslut kopplade till vägprojektet. Det förlänger processen än en gång.
– Vår bedömning är att byggstarten blir tidigast hösten 2023, säger Lydia Lehtonen.
– Det är i den bästa av världar och förutsätter att vi hinner ta ner skogen kommande vinter, under en tid när fåglarna inte häckar. Arkeologerna ska sedan göra slutgrävningar nästa vår och sommar.