Dålig miljö för högskoleprov
Av Elisabeth Däljemar
Den som gör högskoleprovet på Aranäsgymnasiet i Kungsbacka kan få sin prestation påverkad till det sämre av inomhusklimatet. Det är i vart fall vad en ny förstudie antyder.
Dåligt inomhusklimat kan ha gjort Högskoleprovet svårare på Aranäsgymnasiet i Kungsbacka, än på andra håll i landet. Foto: Pixabay
Att inomhusklimatet har betydelse för hur vi mår och presterar är känt sedan länge.
Dålig luftkvalitet, alltför låg temperatur och stora lokaler där klimatet varierar beroende på var i rummet man befinner sig är miljöer som kan påverka våra prestationer negativt. Och extra känsliga för dåligt inomhusklimat verkar kvinnor vara.
Trots det finns varken några större undersökningar eller någon standard för hur miljön i de lokaler där 10 000-tals svenskar varje år sätter sig i timtal för att genomgå högskoleprovet. Ett prov vars resultat för många blir avgörande för möjligheten att ta sig in på högre utbildning.
Detta vill företaget Swegon, specialiserat på inomhusklimat i byggbranschen, ändra på. I samarbete med Veteranpoolen har man gjort en förstudie i åtta av de lokaler som används för högskoleprovet runt om i landet.
En av dem är Aranäsgymnasiet i Kungsbacka, där knappt 10 procent av de totalt 287 svarande finns.
Nästan hälften, 46 procent, av de tillfrågade gav redan vid lunchtid inomhusklimatet i Aranäsgymnasiet ett betyg mellan 1-3 på en 6-gradig skala. Det är mångdubbelt fler som ger klimatet tummen ned, än de 3-8 procent som gav samma betyg till lokalerna i Linköpings universitet, Hvitfeldtska gymnasiet och Angeredsgymnasiet i Göteborg.
Swegon och Veteranpoolen är noga med att poängtera att resultatet av undersökningen bör tas på största allvar, trots att den endast ska ses som en mindre förstudie.
Av svaren att döma kan skillnader i inomhusklimatet medföra att de som tar högskoleprovet får olika förutsättningar att lyckas, beroende på var i landet provet genomförs.
– Såväl resultaten av vår förstudie som det vi lärt oss om hur högskoleprovet genomförs tyder på att det finns skäl att djupare undersöka om alla deltagare verkligen ges lika förutsättningar. Vi gör inte anspråk på att vara vetenskapliga, utan vår mätning ska ses som just en förstudie i syfte att se om det finns skäl till ytterligare studier. säger Christoffer Lindström, Swegon Sverige.
Lindström anser att fördjupade undersökningar behövs. Inte enbart av inomhusklimatet, utan också av vilka lokaler som ska användas för högskoleprovet.
– Utöver att det är svårt att fastställa om det finns en kravställning för de lokaler där högskoleprovet genomförs är det även svårt att få en bild över lokalerna där proven skrivs och dess inverkan på det slutgiltiga resultatet. I Stockholm hade vi som undersökande part till och med svårt att få besked om var provet skulle genomföras, avslutar han.