Ny miljömärkning för fritidsbåtshamnar
En bra fritidsbåtshamn erbjuder lä och skydd mot alltför höga vågor. Men på många sådana platser finns även djur och växter i behov av samma skydd. För att båtägarnas intressen inte ska krocka med naturens, håller en ny miljömärkning för hamnar på att tas fram.
Genom att detaljgranska tre fritidsbåtshamnar på västkusten och en på östkusten har forskare på miljöforskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet och Havsmiljöinstitutet börjat arbeta fram en ny sorts miljömärkning för svenska fritidsbåtshamnar.
Ett enkelt poängsystem
Projektet finansieras av Havs- och vattenmyndigheten som vill se en minskad miljöpåverkan från landets fritidsbåtshamnar.
Fritidsbåtshamnarna regleras redan av en rad lagar och bestämmelser – både avseende verksamhet och utformning. Men genom att ranka hamnarna i enlighet med ett miljövänlighetsindex, vill forskarna nu skapa ett poängsystem för hamnarna som är enkelt att förstå.
Den nya poängskalan ska omfatta fem olika områden:
- Utsläpp till mark och vatten.
- Påverkan på den fysiska miljön.
- Utsläpp till luft och resurs- och energiförbrukning.
- Avfallshantering.
- Miljöledning och nödlägesberedskap.
”Saknar långsiktigt helhetstänk”
Många fritidsbåtshamnar arbetar för minskad miljöpåverkan. Men många arbetar för kortsiktigt, anser forskarna.
– I projektet har vi kartlagt hur olika fritidsbåtshamnar arbetar med miljöfrågor idag och vi ser att det ofta saknas ett långsiktigt helhetstänk kring arbetet med miljöfrågor, där en konkret miljöplan tas fram och följs upp regelbundet. I vissa fall handlar det också om att ifrågasätta beteenden som bibehållits i många år men som faktiskt är miljöfarliga och kan skada havets ekosystem och människors hälsa, säger Sara Sköld på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Kan bli obligatoriskt för alla
Nästa steg i arbetet med den nya miljömärkningen är att tillämpa den på ett antal så kallade ”pilothamnar”.
– Det här är första steget i att utveckla ett miljömärkningssystem. Under kommande arbete ska vi utvärdera konceptet i samarbete med pilothamnar, för att se hur det fungerar i praktiken och för att samla in underlag för anpassning och förbättring, säger Sara Sköld.
Till en början är det tänkt att den nya miljömärkningen ska vara frivillig. Men på längre sikt är tanken att införandet av den på sikt ska kunna bli obligatoriskt för samtliga fritidsbåtshamnar i landet.