Veteranrally lockade många
Av Kristian Alm
Alldeles lagom slutade regnet, och i stället droppade motorentusiasterna in en efter en när det vara dags för det 43:e Kungsrallyt.
Det var lång kö vid starten när de över 100 ekipagen skulle ge sig av på dagens runda inåt landet.
– Jag har följt SMHI varje dag och den här gången ska de ha en eloge, det stämde precis, säger rallygeneralen Kent Elofsson nöjt.
Han kunde räkna drygt 100 moppar och motorcyklar, där enda regeln är att de ska vara tillverkade före 1992.
Det var inte oväntat mest män i mogen ålder som nyfiket granskade varandras ekipage och diskuterade viktiga saker som lack, motorstyrka, ventiler och annat som hör till denna värld.
– Tyvärr tror jag att bredden är på väg att försvinna, suckade Kent Elofsson.
– De unga är inte så intresserade, de lär sig inte meka med gamla cyklar och nya kan man ju inte göra det med, det är mest elektronik. Förr fick man ju också mc-körkortet på köpet när man lärde sig köra bil.
Nå, bland de glada nördar som var där denna dag var det inte något brist på intresse.
Puch Florida från 1964 är modellen som gäller för dagen, tycker Krister Nilsson från Särö och Christer Sundler från Kungsbacka.
Krister och Christer ställde upp på var sin Puch Florida -64, en klassisk moped från deras ungdomstid. Just idag var det brist på finish som var grejen, rostigare moppar har väl aldrig skådats.
– Motorn är i topptrim, lovade Krister, som meddelade att han har sisådär 20 något mindre rostiga cyklar därhemma att välja mellan.
Så gav sig de av en efter, efter högtalarintroduktion av både förare och cykel. Banor på antingen 9,5 mil eller 7,5 mil väntade, med kaffe längs banan och lunch vid återkomsten.
Jocke Odelberg i Vallda på en hyfsat unik Suzuki GT 550 från 1973.