Är du som företagare mån om ditt varumärke? Förmodligen, men är du medveten om att när du köper annonser på Facebook och Instagram så hamnar du i en miljö som kan vara direkt skadlig för varumärket.
Men vän av ordning undrar då säkert varför Norra Halland och övriga mediebolag finns på Facebook och Instagram? Helt enkelt för att det är viktigt att det finns seriösa publicister som sprider seriösa budskap på Facebook och Instagram.
Vad handlar då det här om? Det handlar om den enorma mängd bluffannonser som Meta inte tar ansvar för. Och bluffannonserna drar in sjukt stora summor. Enligt nyhetsbyrån Reuters tjänar kriminella ligor och Meta 152 miljarder kronor per år på bluffannonserna och åker samtidigt snålskjuts på tidningar och tv-kanaler som förekommer i bluffarna.
Bluffarna handlar om falska skärmdumpar av tidningsartiklar som försöker lura besökaren på pengar. Branschorganisationen Tidningsutgivarna har utan framgång protesterat mot bluffannonserna. Men nu har mediebolagen fått nog och har via publicistorganisationen Utgivarna polisanmält Meta och dess vd Mark Zuckerberg.
Och med start den här veckan så kommer medlemsföretagen i Tidningsutgivarna att sprida filmer som producerats av TV4 och SVT. Filmerna innehåller exempel på bluffannonser och intervjuer med kända journalister som Jenny Strömstedt och Olof Lundh om hur det är att drabbas av att bli en del av bluffannonserna.
Men tillbaka till det smutskastade varumärket. Stora företag, Region Halland och Kungsbacka kommun har visioner och mål, som ofta målar upp en kanske inte helt rimlig bild. I Kungsbacka kommuns Vision 2030 nämns bland annat att Kungsbacka kommun ska vara en förebild för andra. Förebild, det är att ställa höga krav på sig själv. Hur rimmar det med att kommunen lägger annonspengar på Facebook och Instagram? Ingen vidare förebild om ni frågar mig. Det rimmar illa helt enkelt.
Så avslutningsvis: om Kungsbacka kommun, den lokala frisören, bilhandlaren eller idrottsföreningen tänker till innan det investeras annonspengar på Facebook och Instagram är chansen i varje fall lite större att bluffannonserna minskar i antal.
Handla lokalt brukar vara en stående slogan, så varför inte annonsera lokalt? Det är många som gör det och inser nyttan, men det finns också många som har en stark övertro på annonsering hos Facebook och Instagram. Så fundera på var du vill visa upp ditt varumärke nästa gång.
Ha en trevlig helg.
Stefan Pettersson, chefredaktör
Snabba ryck för att hinna färdig innan arkeologerna ska till
”Alla inblandade hade väldigt stor tur”
En inköpt chiliplanta när Mikael Oskarsson var 15 år blev starten på hans chiliresa. Efter år av förberedelser drog han igång sin egen tillverkning av chilisås i Mulles Chili förra året.



