KRÖNIKOR 2025-12-12 KL. 16:00

Krönika: Vill du smutsa ner ditt varumärke?

Krönika: Vill du smutsa ner ditt varumärke?
Stefan Pettersson, chefredaktör, signerar dagens krönika. Arkivfoto: Norra Halland

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Är du som företagare mån om ditt varumärke? Förmodligen, men är du medveten om att när du köper annonser på Facebook och Instagram så hamnar du i en miljö som kan vara direkt skadlig för varumärket.

Men vän av ordning undrar då säkert varför Norra Halland och övriga mediebolag finns på Facebook och Instagram? Helt enkelt för att det är viktigt att det finns seriösa publicister som sprider seriösa budskap på Facebook och Instagram.

Vad handlar då det här om? Det handlar om den enorma mängd bluffannonser som Meta inte tar ansvar för. Och bluffannonserna drar in sjukt stora summor. Enligt nyhetsbyrån Reuters tjänar kriminella ligor och Meta 152 miljarder kronor per år på bluffannonserna och åker samtidigt snålskjuts på tidningar och tv-kanaler som förekommer i bluffarna.

Bluffarna handlar om falska skärmdumpar av tidningsartiklar som försöker lura besökaren på pengar. Branschorganisationen Tidningsutgivarna har utan framgång protesterat mot bluffannonserna. Men nu har mediebolagen fått nog och har via publicistorganisationen Utgivarna polisanmält Meta och dess vd Mark Zuckerberg.

Och med start den här veckan så kommer medlemsföretagen i Tidningsutgivarna att sprida filmer som producerats av TV4 och SVT. Filmerna innehåller exempel på bluffannonser och intervjuer med kända journalister som Jenny Strömstedt och Olof Lundh om hur det är att drabbas av att bli en del av bluffannonserna.

Men tillbaka till det smutskastade varumärket. Stora företag, Region Halland och Kungsbacka kommun har visioner och mål, som ofta målar upp en kanske inte helt rimlig bild. I Kungsbacka kommuns Vision 2030 nämns bland annat att Kungsbacka kommun ska vara en förebild för andra. Förebild, det är att ställa höga krav på sig själv. Hur rimmar det med att kommunen lägger annonspengar på Facebook och Instagram? Ingen vidare förebild om ni frågar mig. Det rimmar illa helt enkelt.

Så avslutningsvis: om Kungsbacka kommun, den lokala frisören, bilhandlaren eller idrottsföreningen tänker till innan det investeras annonspengar på Facebook och Instagram är chansen i varje fall lite större att bluffannonserna minskar i antal.

Handla lokalt brukar vara en stående slogan, så varför inte annonsera lokalt? Det är många som gör det och inser nyttan, men det finns också många som har en stark övertro på annonsering hos Facebook och Instagram. Så fundera på var du vill visa upp ditt varumärke nästa gång.

Ha en trevlig helg.

Stefan Pettersson, chefredaktör



TV-klipp och nyheter

Nu faller träden för nya Onsalavägen
2025-12-12 KL. 12:15
Premium

Nu faller träden för nya Onsalavägen

Snabba ryck för att hinna färdig innan arkeologerna ska till

Krönika: Älskade lucia
2025-12-12 KL. 14:00
Premium

Krönika: Älskade lucia

Fordonselever lussade utanför skolan
2025-12-12 KL. 11:45
Premium

Fordonselever lussade utanför skolan

Efter fartygskollisionen – befälhavare döms
NYHETER 2025-12-11 KL. 13:03

Efter fartygskollisionen – befälhavare döms

”Alla inblandade hade väldigt stor tur”

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | KRÖNIKOR 2025-12-12 KL. 14:00
Krönika: Älskade lucia
Premium | NYHETER 2025-12-12 KL. 12:15
Nu faller träden för nya Onsalavägen
Premium | NYHETER 2025-12-12 KL. 11:45
Fordonselever lussade utanför skolan

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Från planta till företag – Mikaels heta hobby

Från planta till företag – Mikaels heta hobby

En inköpt chiliplanta när Mikael Oskarsson var 15 år blev starten på hans chiliresa. Efter år av förberedelser drog han igång sin egen tillverkning av chilisås i Mulles Chili förra året.