Kritik mot regionens corona-vykort
Det vykort med information om coronaviruset som Region Halland nyligen skickade ut till samtliga regionens 70-plussare upprörde många. Flera av Norra Hallands läsare har hört av sig och kritiserat utskicket.
Det var i förra veckan som alla hallänningar över 70 år fick ett färgglatt kort i brevlådan. På kortet informerar regionen om coronaviruset och vikten av att följa myndigheternas råd. De äldre tipsas också om att träffa nära och kära på behörigt avstånd utomhus.
– Det var tänkt som en sommarhälsning till gruppen 70 plus. Anledningarna till att vi riktade oss till dem är att vi vet att det är den gruppen som riskerar att bli svårt sjuka i covid-19, parallellt med att vi vet att många har tagit ett stort ansvar under våren och hållit sig isolerade, säger regionens smittskyddsläkare Maria Löfgren, som undertecknade vykortet.
– Dels ville vi påminna om rekommendationerna och dels uppmuntra till att vara utomhus. Vi har förstått att en del har varit mycket inomhus, fortsätter Maria Löfgren.
De äldre informerades också om vikten av att söka vård hos regionen om man behöver det.
– Vi ville påminna om att man kan vara trygg med att söka vård om man behöver det. Under våren har många bokat av sina besök av oro för corona.
Men hälsningen föll inte i god jord hos alla mottagare. Flera läsare har på tidningens debattsida delat med sig av sina åsikter om utskicket.
”Gör man likadant i andra kommuner? Ja då är det mer än vansinnigt”, skriver signaturen L G Jansson, i en insändare.
”Inga fler senkomna klappar på huvudet, bekostade av skattemedel, tack”, skriver signaturen Nu räcker det, som ger dagens ris åt smittskyddsläkaren i Halland.
Flera har även ställt frågor om kampanjens prislapp. Den landade på ungefär 250 000 kronor, varav den största delen består av portokostnader.
– Det är väl värda pengar om det kan bidra till att fler i den här gruppen håller sig friska och kan undvika sjukhus, säger Charlotte Nilsson Bibin, kommunikationschef i Region Halland.
Olika informationskanaler
Att man valde att skicka vykort, trots portokostnaderna, beror att man vill vara säker på att den äldre gruppen nås av informationen. Andra grupper informeras delvis på andra sätt.
– En stor del av informationen som går ut både från oss och från andra myndigheter är digital. Vi måste ta hänsyn till att inte alla i den här gruppen är det. Man kanske är digital runt 70, men det är inte säkert att man är det så långt efter det. Det är väldigt viktigt för oss att vi når alla våra invånare, säger Charlotte Nilsson Bibin.
Kampanjen syftade också till att påminna om att situationen fortfarande är allvarlig och att man inte kan slappna av och glömma bort coronapandemin. Detta på förekommande anledning, då regionen fått signaler om att trängsel i butiker, restauranger och på andra offentliga platser ökar. Det gäller alla åldersgrupper, poängterar Maria Löfgren.
– Man kan tycka att informationen redan finns, men eftersom att vi ser och hör att efterlevnaden till rekommendationerna och råden verkar vara sämre så tycker vi det är viktigt att påminna. Det gör vi på massa sätt och till olika åldersgrupper. Det här var ett sätt, säger hon.