Kosläppet livesänds på Youtube - av kossorna
Kosläpp online med KoPro. Det utlovar Arla som kompensation för att årets kosläpp kommer att hållas utan fysisk publikkontakt. På lördag livesänder korna själva sitt första stora vårrus på Youtube.
Trots att inget är som det brukar denna vår, kommer årets kosläpp att hållas – precis som vanligt. Det lovar Arla, som i år låter korna själva livesända tre av vårens kosläpp på Youtube.
Utrustade med KoPro
Samtidigt som kosläppen filmas och livestreamas på Arlas egen
Youtubekanal, kommer några av korna som rusar ut för att möta våren att vara utrustade med var sin GoPro-kamera, eller KoPro, som Arla döpt om den ko-anpassade utrustningen till.
Det första släppet genomförs på lördag 25 april, på en gård i södra Sverige. Den andra maj är det dags igen. Denna gång springer korna på en mellansvensk gård ut på sommarbete. Det sista kosläppet hålls den nionde maj, någonstans i norra Sverige. Tiderna för samtliga kosläpp är klockan 10.00-11.30.
Trots att vi som vill titta inte kan delta fysiskt i årets event, kommer vi alltså att kunna uppleva kosläppet på närmare håll än någonsin tidigare.
Konditori bjuder på bullar
Den som inte kan tänka sig ett kosläpp utan nybakad bulle och färsk mjölk behöver inte heller bli besviken. Genom ett samarbete har Arla sett till att gratis bullar finns att hämta hela fredagen på konditori Steinbrenner & Nyberg i Kungsmässan.
Exakt vilken gård man kommer att livesända från hålls än så länge hemligt. Klart är dock att internetprofilerna Hampus Hedström och Josefine Caarle kommer att agera programledare. Den som vill baka sin kosläppsbulle själv kan låta sig inspireras av influencern Elliot Bakar, som kommer att ge sin tolkning av den perfekta kanelbullen, och ett antal mer klassiska varianter på den under pågående livesändning.
”Vi är entusiastiska”
– Denna speciella vår har verkligen vänt upp och ner på mycket. Men vi är entusiastiska över att dela denna nya form av kosläpp med allmänheten. Bland annat kommer vi fästa GoPro-kameror, eller som vi kallar det “KoPro”, på några av kossorna så att publiken får uppleva det ur deras perspektiv, säger Henrietta Anefalk, projektledare för det digitala kosläppet på Arla.
Vilken gård som blir först ut i årets kosläpp avslöjas på
Arlas hemsida.