Två niondeklasser på Kapareskolan har blivit uttagna att medverka i Nobelmuseets elevprojekt Forskarhjälpen 2017. Tillsammans med lokala biodlare ska de samla in prover av bin och deras mat och hjälpa forskarna ut på fältet.
Eleverna i klass 9C och 9D på Onsalaskolan ska bland annat undersöka hur honungsbins egna mjölksyrabakterier påverkas av var bina lever, vad de får för föda och vad de flyger på för växter. Allt i syfte att undersöka hur Sveriges bin kan få bättre hälsa. Proverna kommer sedan att skickas till ett forskarteam vid Lunds universitet.
Forskarhjälpen leds av Nobelmuseet i samarbete med svenska universitetet och högskolor och finansieras av Stiftelsen för Strategisk Forskning. Syftet är att elever i årskurs 8 och 9 ska få en bättre förståelse för vad forskning innebär genom att själva delta i ett riktigt projekt.
Totalt deltar 25 högstadieskolor från hela Sverige. Den klass som gör den bästa presentationen av sitt arbete i form av en vetenskaplig affisch kommer att bjudas in till utdelningen av årets Nobelpris i Stockholm i december.
"Tycker de fångat våran resa ganska bra"
Dokument: I huvudet på hörnrusaren
Mannen döms även för vapenbrott och förolämpning
Vanligaste cancerformen – vill ha screening och forskningspengar
”Aldrig ångrat att jag började köra buss”
Nathalie Steffner, 33, hade det många drömmer om. Villa, familj och företag. Utifrån såg livet nästintill perfekt ut, men inuti var det tomt och ångesten var stor. Var det här verkligen så livet skulle bli? Nej, inte för Nathalie. – Det har varit en resa, säger Nathalie som idag är en av Sveriges mest uppskattade mentala coacher.






