Strid om Öresundstågen
Av Kristian Alm
Det är bråk om Öresundstågen. SJ hävdar att tågen är i sämre skick än utlovat medan Öresundståg tycker att SJ inte sköter trafiken tillräckligt väl och har tecknat ett nödavtal med förra entreprenören Transdev.
Det är brist på fungerande tåg och nu strider SJ och Öresundståg om vems felet är.
Arkivfoto: Norra Halland
Det var järnvägssajten jarnvagar.nu som först
avslöjade striden.
Hallandstrafiken är alltså missnöjda med driften av Öresundstågen sedan SJ tog över för drygt ett år sedan.
– Alldeles uppenbart är vi inte nöjda med hur det har fungerat. Det har varit mycket inkörningsproblematik. Framförallt vad gäller att få fram rätt antal fordon, säger Hallandstrafikens vd Andreas Almquist
till Hallands Nyheter.Under året har Öresundstågen tvingats hyra in extra tågset från Pågatågen och Västtrafik för att hålla trafiken igång.
SJ å sin sida menar att Öresundstågen inte gett en korrekt bild av hur dåligt underhållna tågen var. Den nya servicedepån i Hässleholm har inte heller fungerat fullt ut.
Nödavtalet med förra entreprenören skulle kunna träda ikraft om avtalet bryts, och sätter press i förhandlingen. Hur det går och vad de olika parterna kräver är oklart.
– Vi är mitt i förhandlingarna och därför kan jag inte uttala mig och förekomma det arbetet, säger Öresundstågens förhandlare Jarl Samuelsson till Hallands Nyheter.
Avtalet mellan Öresundstågen AB och SJ gäller till och med 2028. Avtalet beräknas vara värt åtta miljarder kronor.