JOBB & PENGAR 2021-05-12 KL. 11:30

Så handlade svenskarna 2020 – nätshopping för 63 miljarder

Den allmänna bilden av handeln under pandemiåret 2020 är kanske att nätshoppingen ökade medan butikshandeln minskade. Nu har SCB släppt siffrorna, som visar att omsättningen inom sällanköpshandeln ökade totalt sett.

Så handlade svenskarna 2020 – nätshopping för 63 miljarder
Det är på nätet vi kommer att shoppa mest.

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter



Begreppet sällanköpshandel innefattar i stort sett alla varor som inte hör till dagligvaruhandel. Som exempel kan kläder, heminredning, apoteksvaror, elektronik och böcker nämnas. Totalt shoppade svenskarna sällanköpsvaror för 457 miljarder kronor under 2020. Det innebär en ökning på 3,7 procent jämfört med året innan.

SCB:s statistik visar dock på stora skillnader i resultat för de olika branscherna under förra året. Medan vissa skjutit i höjden, har andra minskat drastiskt.

Bygg- och blomsterhandeln starka


Föga förvånande står internethandeln för den största ökningen, nästan 22 procent. På andra- och tredjeplats kommer bygghandeln och blomsterhandeln, som ökade sin försäljning med 16,4 respektive 12,2 procent.

Däremot har vi inte shoppat lika mycket skor och kläder i fysiska butiker som vi gjorde 2019. De branscherna tappade 26,4 respektive 19,1 procent.

Hallänningarna som grupp har inte bidragit till den totala ökningen av sällanköpshandeln i Sverige. I Halland handlade vi för drygt 18,7 miljarder under 2020, nästan exakt samma summa som 2019. Ytterligare ett par län har stått still, i Kronobergs län sågs en minskning och i resterande län ökade handeln.

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | NYHETER 2025-12-07 KL. 22:11
Här finns godaste honungen i Halland
Premium | SPORT 2025-12-07 KL. 20:48
Piggt Onsala körde över motståndet
Premium | NYHETER 2025-12-07 KL. 17:05
Seriekrock vid påfart till E6

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Pantsatte huset – nu gör Johnnys företag stor succé

Pantsatte huset – nu gör Johnnys företag stor succé

Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.