Nytt rekordår – nya varumärken på väg in i Hede
Av Ronny Karlsson
2022 blev ett nytt rekordår för Hede Fashion Outlet. Nu är målet att verksamheten ska bli ännu större under 2023.
Per Wallentin konstaterar att Hede Fashion Outlet hade ett riktigt bra 2022. Foto: Anton Lorentzson.
Under 2021 sattes nytt omsättningsrekord för Hede Fashion Outlet. Under fjolåret fortsatte den positiva utvecklingen. Omsättningen ökade med två procent, trots att vi är i en lågkonjunktur.
– Att göra företagets bästa januari-resultat någonsin i en av de bistraste tiderna i svensk historia på över 30 år, visar att vårt koncept och det vi erbjuder våra kunder är starkt. Vi ser en generell trend att outlets står stadigt i oroliga tider. Med mindre i plånboken vill konsumenter ha mer valuta för pengarna, och då blir vårt erbjudande, starka varumärken till ett lägre pris, särskilt attraktivt, säger Per Wallentin, nordic business director för VIA Outlets i ett pressmeddelande.
Jämfört 2019, året före pandemin, har omsättningen för de olika butikerna totalt ökat med 13 procent. Men köpcentrat, som lockar kunder från ett stort geografiskt upptagningsområde, satsar offensivt även framåt. Under året ska konceptet utvecklas mer, och nya varumärken är på väg in.
– För oss på Hede Fashion Outlet är helhetsupplevelsen för våra gäster vårt viktigaste fokus. Utöver att kunna erbjuda ett bra varumärkessortiment, vill vi förstärka upplevelsen genom ett brett matutbud, trevliga miljöer att vistas i och generösa event för alla åldrar. Allt för att skapa en levande plats där våra gäster vill spendera kvalitetstid med vänner och familj, säger Maria Anderson, nordic marketing manager för VIA Outlets.
Även 2023 har börjat bra. Januarisiffrorna visar på en ökad omsättning på tre procent jämfört med i fjol.