NYHETER 2019-05-29 KL. 07:11

IVO: Äldre skulle ha informerats

IVO: Äldre skulle ha informerats

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Kommunen skulle ha informerat vårdtagarna om den tidkapning som gjordes. Det beslutar nu Inspektionen för vård och omsorg efter att ha granskat den kommunala hemtjänsten.   Det var i mars som Inspektionen för vård och omsorg valde att utreda den kommunala hemtjänsten i Kungsbacka. Detta efter att förvaltningen för vård och omsorg valt att i hemlighet kapa 20 procent av samtliga hemtjänstinsatser. IVO konstaterar i sitt beslut att kommunen skulle ha informerat vårdtagarna om beslutet att kapa insatstiderna, och menar att om informationen varit tydligare till vårdtagarna hade risken för feltolkningar och oro minskat.   I ett pressmeddelande bemöter förvaltningschef Lillemor Berglund IVO:s beslut med att de ”delar IVO:s beslut om att vi kunde ha informerat kunderna mer om de tillfälliga förändringarna i samband med att vi införde ett nytt planeringsverktyg” och att det är en erfarenhet som förvaltningen tar med sig framöver. – Vi sa till förvaltningen direkt när det infördes att de var tvungna att informera kunderna för att inte skapa problem, säger Nathaniel Lindén, kommunalt skyddsombud inom hemtjänsten.   Förvaltningen har i tidigare artiklar i Norra Halland uttalat sig om att de inte ville upplysa de äldre i hemtjänsten om att tiderna kapats, för att inte oroa i onödan. I ett internt brev som Norra Halland tagit del av, uppmanades personalen av kommunen att inte informera vårdtagarna om sänkta insatstider.   IVO skriver i sitt beslut att de vill upplysa nämnden för vård och omsorg att ändring av ett fattat biståndsbeslut inte kan göras utan att omständigheterna för vårdtagaren har förändrats. Men myndigheten anser dock inte att kommunen brustit när det gäller hanteringen av beviljade insatser, eftersom förvaltningen ansett att alla vårdtagares behov har blivit tillgodosedda trots sänkningen. Men Norra Halland har kunnat se tillbud där vårdpersonal skrivit att brukarna inte får den hjälp de skall ha till följd av förkortade insatser. – Undersköterskorna har säkert gjort sina jobb, men det är inte meningen att de ska gå på knäna för att få alla insatser gjorda, säger Nathaniel Lindén.   Läs mer: Efter NH:s artiklar - nu granskar IVO hemtjänsten 

TV-klipp och nyheter

Nya p-regler på Kungsmässan efter nattligt stök
2025-12-02 KL. 11:50
Premium

Nya p-regler på Kungsmässan efter nattligt stök

Ska ge bättre flöde under dagtid och stoppa nattligt stök

Succé för familjeföretaget – säljer miljoner liter tvål om året
NYHETER 2025-12-01 KL. 20:15
Premium

Succé för familjeföretaget – säljer miljoner liter tvål om året

Det startade i en villakällare på Hammerö för 50 år sedan

Bygglov har blivit enklare – men inte enkelt
NYHETER 2025-12-01 KL. 19:00
Premium

Bygglov har blivit enklare – men inte enkelt

Mer ansvar läggs på fastighetsägaren

Stor intervju med FBK:s nya ordförande:
BANDY 2025-12-01 KL. 18:00
Premium

Stor intervju med FBK:s nya ordförande: "Det är den stora grejen"

✔ Hallfrågan ✔ Varför hon fastnade för sporten ✔ Vad Vildblomma främst vill bidra med

Sporten i korthet
SPORT 2025-12-01 KL. 11:24
Premium

Sporten i korthet

Dags för årets influensa:
NYHETER 2025-12-01 KL. 07:15
Premium

Dags för årets influensa: "Många kommer insjukna"

Risk att toppen kommer runt jul och nyår

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | HANDBOLL 2025-12-02 KL. 09:00
Mästarna tappar stjärnan

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Pantsatte huset – nu gör Johnnys företag stor succé

Pantsatte huset – nu gör Johnnys företag stor succé

Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.