Frivilliga bjuder äldre på friskvård
De boende på Signeshus har fått en ny aktivitet att se fram emot. Tillsammans med frivilliga cykelpiloter kommer de i vår att kunna ”göra Kungsbacka” på hjul, samtidigt som de kan stifta nya spännande bekantskaper.
Det är organisationen Cykling utan ålder – CUÅ – som håller på att etablera sig i Kungsbacka. Först ut att erbjudas cykelresor med frivillig pilot är de boende på Signeshus.
Röda Korset startade
En eldriven turcykel finns redan på plats. Så snart den justerats och trimmats in för verksamhetens behov är den bara att börja boka – med chaufför och allt.
Cykling utan ålder startades i Danmark 2012. Idag finns organisationen representerad i 50 länder med 31 000 frivilliga som agerar cykelpiloter åt äldre som vill ta sig en tur i naturen, eller njuta av folkvimlet på stan från turcyklarnas bekväma passagerarsäten.
I Västsverige var Röda Korset på Öckerö först ut med att ta in konceptet i sin verksamhet, som är på väg att sprida sig över hela regionen och som nu alltså även knoppar av sig till Kungsbacka.
”Ett väldigt kul koncept”
Genom ett digitalt bokningssystem sammanförs frivilliga som vill agera piloter med pensionärer som vill åka på cykeltur. Volontärer som gillar att röra på sig får möjlighet att göra något för våra äldre samtidigt som både cykelpilot och passagerare stiftar nya bekantskaper med varandra och lär sig nytt, över generationsgränserna.
– Konceptet är väldigt kul, eftersom det innehåller så många olika komponenter. Samtidigt som det är en rolig friskvårdsaktivitet som för människor samman, ger det möjlighet för alla som deltar att upptäcka nya sidor – både av sin omgivning och sig själva, berättar Alf Benson, som varit med om att dra igång den svenska delen av Cykling utan ålder.
– Det enda som är förutbestämt, är cyklingen i sig. Vart man ska åka och vad man ska hitta på i övrigt är helt upp till deltagarna. Det går till och med att boka cykeltur i en annan stad, eller lista sig som tillgänglig cykelpilot på helt andra ställen än där man bor, om man vill och har möjlighet, fortsätter han.
Personalen coronasäkrar
Samtliga cykelpiloter får specialutbildning av CUÅ innan de får tillåtelse att ge sig ut på tur med passagerare. Arbetet som cykeltaxiförare är helt ideellt och för försäkringar och andra nödvändigheter står CUÅ.
Aktiviteten som sådan är Coronasäker. Passageraren sitter fram, med cykelpiloten bakom sig, och cykeln är byggd så att föraren och passageraren kan hålla avstånd till varandra.
Men nu, då smittläget tvingat fram särskilda coronarestriktioner i flera regioner, säkrar man upp verksamheten lite extra genom att låta Signeshus personal agera piloter istället.
”Uppskattad friskvård”
– På flera håll har arbetsgivarna ordnat så att personalen får räkna cykelturerna som friskvård. Det har gjort dem till ett mycket uppskattat inslag i arbetsdagen även för de anställda. Samtidigt som den som cyklar får motion, får den som åker med tillfälle att ta sig en nypa frisk luft samtidigt som man får möjlighet att se lite nya vyer och kanske även röra sig i områden som väcker minnen, säger Alf Benson.
Hoppas på spridning
När cykelverksamheten på Signeshus etablerats och byggts ut med lite fler cyklar, hoppas Benson att Cykling utan ålder även ska sprida sig till andra äldreboenden i Kungsbacka med omnejd. Rekrytering av nya cykelpiloter som kan stå redo när de strängaste coronarestriktionerna lättar pågår för fullt.
– Jag tror detta är en aktivitet som kommer att bli mycket uppskattad i Kungsbacka. På de platser där vi etablerat oss har verksamheten blivit ett riktigt lyft, för alla åldersgrupper. Och så här i coronatider tror jag det är en aktivitet som kan få väldigt stor betydelse som friskvård för både kropp och själ, för väldigt många, säger Alf Benson.