Delade meningar om återbetalning av studentflak
Den traditionella studentavslutningen är inställd och den efterföljande karavanen genom stan blir inte av.
Men företaget som hyr ut studentflaken vill inte betala tillbaka de pengar som studenterna betalat.
– Arbetet med planeringen av våra tjänster har medfört kostnader för oss som vi behöver få täckta om kunder väljer att avboka, trots att vi erbjuder oss att fullgöra våra åtaganden, säger Alexander Ingal som driver 123student.
Studentflak som kör varv på varv runt Kungsbacka innerstad har blivit ett givet inslag när studenterna sprungit ut från sina respektive skolor. Många hyr sina flak av företaget 123student, där ett flak (hyrestid fem timmar) med plats för 40 personer kostar från knappt 11 000 kronor till knappt 30 000 för ett flak med plats för 140 personer. Till det kommer en bokningsavgift på 5 000 kronor samt möjligheten att köpa till högtalarpaket och dj.
I början av förra veckan kom beskedet att Göteborgsregionen ställer in årets traditionella studentavslutning med utspring. I ett mejl till dem som bokat studentflak, erbjuder 123student sina kunder tre olika alternativ, att välja bland:
Tre alternativ
Alternativ ett går ut på att man åker på sitt studentflak den ursprungliga studentdagen, så som man från början kommit överens om, men att man kan korrigera tid och plats om skolan inte genomför något utspring. Det innebär att eleverna till exempel skulle kunna bli upphämtade på en annan plats än i anslutning till skolan, vid en tidpunkt med liten trängsel.
I alternativ två erbjuds eleverna att istället åka studentflak i augusti, eftersom företaget fått indikationer på att flera skolor vill flytta sitt studentfirande till senare (så sker inte i Kungsbacka, se artikel bredvid.) och att man samarbetar med företaget Studentunderhållning för att koordinera ett senarelagt firande.
Först i alternativ tre lyfts möjligheten att avboka flaket, men man erbjuder enbart 30 procent tillbaka av erlagd betalning.
Vid både alternativ ett och två gör 123student förbehållet att planerna kan komma att ändras med kort framförhållning, om situationen med covid-19 förändras eller om myndigheterna beslutar att förbjuda även den typen av folksamlingar. 123student skriver att man i sådana fall varken har möjlighet att fullfölja leveransen eller återbetala erlagd betalning.
Många avvaktar
Enligt representanter från elevkårerna på Aranäs och Elof Lindälv verkar många elever vilja avvakta till augusti, för att se om det går att genomföra turen på studentflaket då. En del vill istället avbeställa helt.
Enligt Alexander Ingal finns det inget förbud eller hinder för att genomföra beställningarna. Han hänvisar till uttalande från polisen om att studentflak inte är att betrakta som allmän sammankomst eller offentlig tillställning, och att de därför inte omfattas av den lagstiftning som begränsar den typen av sammankomster.
– Då tjänsten är fullt genomförbar är vi alltså skyldiga att leverera tjänsten, annars begår vi ett avtalsbrott mot våra kunder, skriver han i ett mejl till Norra Halland.
Enligt Ingall ska det också finnas indikationer på att de flesta av företagets kunder fortfarande vill åka.
Rätt få pengar tillbaka
Enligt Sanny Forsling, jurist på Konsumentverket, borde det dock vara möjligt att begära tillbaka alla sina pengar, om man vill avbeställa studentflaket.
– Läget som råder nu är att klassa som force majeure. Då ska man ha rätt att få sina pengar tillbaka om man vill avboka. Om företaget säger nej till det, kan man anmäla det till Allmänna reklamationsnämnden, säger hon.
Läs också:
Coronaläget i Halland
Studentfirande ställs in
Studentutspringet blir digitalt