Coronaviruset: Stor satsning på kampanj för unga
”Ha en lagom kul sommar”. Det är regionens budskap till alla unga i länet i en ny omfattande kampanj för att hålla coronaviruset borta.
Sedan ett par veckor kör Region Halland kampanjen Lagominitiativet för att påminna alla unga i länet om de riktlinjer som finns för att hindra spridning av coronaviruset. Genom filmer och annonser på sociala medier som Youtube, Snapchat och Instagram, hoppas man nå ut med budskapet.
– Kampanjen har sitt ursprung i att vi kände en viss oro inför hur smittspridningen skulle kunna utvecklas under sommaren. Och att vi dessutom behöver göra något som inkluderar alla. Det förekom ju studentfester plus att ungdomar och andra människor rör sig på annorlunda sätt nu när det är sommar, säger Johanna Wiechel-Steier, kommunikatör på Region Halland.
Förutom satsningen på sociala medier finns webbsajten lagominitiativet.se, men kampanjen inkluderar även tryckta t-shirts med budskap som att hålla avstånd.
– Vi tror ju att alla egentligen redan känner till de riktlinjer som finns, men tänker att man kanske blir lite extra påmind när man ser det här. Ser man ett av budskapen så dyker nog samtliga upp i bakhuvudet, säger Johanna Wiechel-Steier.
Vad kan det vara för budskap?
– Det handlar om att hålla avstånd, att inte pilla sig i ögonen, näsan eller munnen, att tänka till när man står i en krogkö, när man köar för att köpa glass eller befinner sig på stränder där det är mycket folk till exempel.
700 000 kronor
Hela kampanjen kostar regionen cirka 700 000 kronor. Men det är pengar som förhoppningsvis ska innebära minskade utgifter i framtiden.
– Man får sätta det i relation till vad det kan komma att kosta om vi får en ökad smittspridning igen, vårdkostnader och kostnader för annat lidande till exempel.
Till bakgrunden hör även att Halland är utpekat som ett av de län som drar till sig många turister under sommaren.
– Så vi ser det här som något vi behöver göra, säger Johanna Wiechel-Steier.