Coronavården: Bra vård - dålig information
Bra vård – men bristande information till patienter och anhöriga. Det är slutsatsen från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som granskat coronavården på äldreboenden i Halland.
IVO har granskat 98 boenden runt om i landets regioner för att se hur sjukvården har fungerat under epidemin, hur anhöriga och patienter informerats och hur dokumentationen har skötts. Chefer, läkare och sjuksköterskor och patienter har intervjuats, och journaler granskats.
Och slutsatsen är bister:
”IVO konstaterar allvarliga brister hos regionerna vad gäller medicinsk vård och behandling av personer på särskilda boenden för äldre under covid-pandemin.(…)
IVO gör bedömningen att ingen av regionerna har tagit det fulla ansvaret för att säkerställa en individuellt behovsanpassad vård och behandling.”
Bättre och sämre i Halland
Men Halland kommer dock lindrigt undan i granskningen. Där har IVO inte hittat några brister när det gäller vård och behandling. (Observera att det inte handlar om hur äldreboendena i allmänhet skött sig, utan i vilken mån de gamla fått rätt vård när de blivit sjuka).
Däremot är det sämre i Halland när det gäller information och dokumentation.
Det handlar bland annat om att det inte framgår tydligt i journalerna om man involverat patienter och anhöriga i beslut och hur ställningstaganden i livets slutskede gått till.
Brister i information
Granskningen visar också att äldre och deras närstående i vissa fall inte i tillräcklig hög utsträckning har fått information och gjorts delaktiga, vad gäller vård och behandling vid misstänkt eller konstaterad covid-19.
– Bristerna i vad som dokumenterats i journalerna och hur man kommunicerat, kommer nu att behöva undersökas ytterligare för att se vilka åtgärder vi behöver vidta, säger Anders Åkvist, regional chefläkare, i ett pressmeddelande.
– Detta berör också vården hos flera privata vårdgivare, som behöver se över detta i sina verksamheter.
Mer läsning:
Coronaläget i Halland
Ansök om coronabonus